Instinct (Gamin’BIZ) – Ontwerper: Udo Peise – Spelers: 2 – Speeltijd: 15 minuten –Leeftijd: 10+ – Nederlands: ja
Gamin’BIZ komt dit voorjaar met het tweespelersspel Instinct. In het spel leggen de twee spelers tegels met nachtdieren neer in een vier bij vier rooster, die allemaal op elkaar reageren en punten scoren.
“Het is een heel strak en compact kaartspel”, legt uitgever Michiel de Wit van Gamin’BIZ uit. “De meeste kaarten met dieren leg je gewoon neer, maar sommigen hebben ook een actie die zorgt dat het tableau verschuift.”
De vergelijking met Pixies, een eerder spel is vrij snel gemaakt, maar dat zit bij Instinct toch echt anders, benadrukt De Wit. “Bij Pixies is de scoring niet zo ingewikkeld. Maar bij Instinct speelt elke kaart weer anders. Sommige kaarten leveren punten op als ze naast anderen liggen.”
Het spel speelt in een kwartier. De Wit: “Zodra het rooster van vier bij vier vol is, is het spel afgelopen. Dus dat betekent dat je acht ronden speelt. Ik heb het laatst een dag achter elkaar gespeeld met verschillende mensen en ik was elke keer verbaasd over het potje. Maar ook over hoe snel het spannend werd en hoe snel het weer klaar was.”
Ook heeft het spel weer een authentieke stijl, qua artwork. Na het origami van Sea, Salt & Paper, de schattige artwork van Pixies volgt nu een soort zwart-wit artwork.
Make a 100
Tegelijkertijd is deze week ook de kickstartercampagne rondom Caterpillars van start gegaan. “Het is een zogeheten ‘make a 100’-kickstarter”, legt De Wit uit. “Kickstarter is ooit begonnen als een platform waarop kleine makers dingen konden maken. En dat is een beetje in de vergetelheid geraakt door alle grote bombastische campagnes. Maar in januari proberen ze dat weer leven in te blazen, door nadrukkelijk makers van kleine campagnes met honderd stuks in de spotlights te zetten.”
Daarvoor heeft De Wit zijn spel Caterpillars een beetje aangepast. “Het is een superlicht dobbelspelletje. Je gooit met drie dobbelstenen en probeert daarmee twaalf vakjes in drie rupsen in te vullen. Daar komen cijfers in te staan. Uiteindelijk tel je de cijfers per rupsje op en de laagste en hoogste rups vallen af. Dan hou je alleen de middelste over. Dus de kunst van het spel is om niet alle punten op één rups te zetten, maar ze goed te verdelen. Stiekem is het best een leuk spelletje.”