Twilight Imperium 4 (Fantasy Flight Games) – Ontwerper: Dane Beltrami, Corey Konieczka, Chrsitian T. Peterson – Illustraties: Scott Schomburg – Spelers: 3 – 6 – Speeltijd: 240 – 480 minuten – Leeftijd: 14+ – Nederlands: nee – Verkrijgbaar: klik hier

Bouw je galactische rijk, terwijl je je vrienden verraadt. Sluit deals die niemand gaat nakomen en voer oorlogen om die ene planeet, waar niemand iets aan heeft. Welkom bij Twilight Imperium 4th edition. Het is het bordspel dan niet alleen je hele tafel, mar ook je weekend overneemt.

Doel: Twilight Imperium wordt gespeeld in een aantal rondes. Gedurende deze rondes proberen spelers opdrachten te vervullen. Zodra een speler 10 punten behaald, stopt het spel direct en wint deze speler het spel. 

Mechanismen: 4X, area control, diplomacy, object fulfillment. 

Werkwijze: Twilight Imperium 4th edition, is een echte 4X game, wat staat voor eXplore, eXpand, eXploit en eXterminate. Met andere woorden, reis door de ruimte, voer handel met elkaar, lok oorlogen uit en wees diplomatiek. Het zit allemaal in Twilight Imperium. 

Aan het begin van het spel kiezen de spelers allemaal een eigen factie. In het basisspel zijn dat er 17. Elke factie heeft zo zijn eigen specialiteiten. Zo zijn er facties die goed zijn in handel, terwijl andere facties weer goed zijn in bijvoorbeeld handel of diplomatie. Al deze facties zijn ook in het bezit van minimaal éen thuisplaneet en een vloot met ruimteschepen. 

Op tafel liggen in totaal 10 opdrachten, waarvan er aan het begin van het spel 2 openliggen. Elke nieuwe ronde wordt er vervolgens een nieuwe opdracht opengedraaid. Ook ontvangen de spelers aan het begin van het spel een geheime persoonlijke opdracht. Spelers kunnen gedurende het spel elke ronde éen algemene en éen geheime opdracht voltooien. 

Aan het begin van elke ronde kiezen de spelers, na elkaar, een Tactische tegel. Op deze tegel staat een beurtinitiatief, een  Primary ability en een Secondary ability. Zodra iedereen een tactische tegel heeft gekozen, kan de actiefase beginnen. 

Beurten worden om de beurt gespeeld in volgorde van het initiatief dat op de tactische tegels staat. Spelers mogen elke keer dat ze aan de beurt zijn 1 actie uitvoeren of passen, waarna de beurt naar de volgende speler gaat. Elke ronde zijn de spelers verplicht hun Primary ability van de tactische tegel uit te voeren. Zodra een speler deze actie uitvoert, mogen de ander spelers tegen betaling de Secundary ability van die tegel uitvoeren. Deze tegels bevatten sterke acties en zorgen er bijvoorbeeld voor dat spelers beter in oorlogvoering, handel of bouwen zijn. 

Tijdens een beurt kan een speler een tal van acties uitvoeren. Om deze acties uit te voeren moeten spelers een daarvoor bedoeld fiche op het bord plaatsen. Zo kunnen spelers bijvoorbeeld hun schepen verplaatsen, nieuwe schepen produceren of oorlogen uitlokken. Echter, wanneer een fiche op een tegel is geplaatst, kan die tegel niet opnieuw worden geactiveerd. Ook ruimteschepen op die tegel mogen niet meer worden verplaatst. 

Dit artikel gaat verder onder deze advertentie:

Zodra ruimteschepen van 2 verschillende spelers elkaar op een tegel ontmoeten, wordt er gevochten. Gevechten worden afgehandeld door het werpen van dobbelstenen en gaan net zolang door totdat iemand al zijn schepen kwijt is, of totdat iemand zich terugtrekt. Zodra iemand een gevecht heeft gewonnen, mag hij vervolgens eventuele planeten proberen te veroveren, zodat hij zijn planeten imperium kan uitbreiden. 

In het midden van het bord vinden de spelers de planeet Mecatol Rex. Op deze planeet is de hoge raad gevestigd waar alle wetten van het universum worden gemaakt. Zodra een speler Mecatol Rex veroverd, komt er een nieuwe fase in het spel. De politieke fase. 

De politieke fase is een fase die na de actiefase wordt uitgevoerd. Tijdens deze fase wordt er door de spelers gestemd op nieuwe wetten die voor sommige spelers flink roet in het eten kan gooien. Spelers stemmen door het inzetten van Influence die te vinden is op hun veroverde planeten. Tijdens deze fase mogen spelers ook onderhandelen en is het geoorloofd voor spelers om eventueel hun stemmen aan een andere speler te verkopen. 

Voor de politieke fase vindt de status fase plaats. Tijdens deze fase kunnen de spelers punten scoren voor éen algemene en éen geheime opdracht. Ook deze fase wordt uitgevoerd in volgorde van initiatief. Zodra de eerste speler de 10 punten bereikt, eindigt het spel direct en is die speler de winnaar. 

Componenten: De doos van Twilight Imperium zit bomvol met miniaturen, kaarten, tegels, fiches en noem maar op en het ziet er allemaal gelikt uit. Elke speler krijgt een vloot van maar liefst 59 miniaturen.

Ook het artwork op de kaarten ziet er fraai uit en er is zeer veel aandacht besteed aan achtergrondverhaal.  

Interactie: In Twilight Imperium zit zeer veel interactie. Een voorbeeld hiervan is dat spelers gedurende het spel handelswaren krijgen die voor de speler zelf niets waard zijn. Pas wanneer een speler deze verhandeld met andere spelers krijgen deze waren pas waarde.

Ook is het van essentieel belang dat je op een diplomatieke wijze met andere spelers omgaat en het komt met grote regelmaat voor dat spelers onderlinge afspraken maken over allerlei zaken. Deze afspraken hoeven vervolgens natuurlijk niet te worden nagekomen. Ook zal er tijdens de politieke fase, op een leuke manier worden gebekvecht.  

Dit artikel gaat verder onder deze advertentie:

Oordeel: Twilight Imperium heeft mij op een zeer positieve wijze verrast. Deze titel voelde altijd erg ongrijpbaar door zijn hoge prijs, hoge complexiteit en lange speeltijd. Uiteindelijk is de sprong in het diepe meer dan de moeite waard.

Twilight Imperium voelt groots en episch. De potjes die wij hebben gespeeld duurde tussen de 8 en 10 uur, maar voelde als 4 uur. Van het begin tot het eind is iedereen gefocust en was volledig in het spel gezogen.

Wat ik ook een fantastische ervaring vind, is dat het politieke spel zo duidelijk aanwezig is. Regelmatig probeer ik dingen naar mijn hand te zetten door allemaal dealtjes met mensen te maken. Soms succesvol en soms absoluut niet. 

Ondanks de grote hoeveelheid positieve punten die het spel biedt moet ook benoemd worden dat Twilight Imperium wel veel van de spelers vraagt. Dit spel neemt letterlijk een hele dag in beslag en zeker voor beginnende spelers is 10 uur geen uitzondering.

De regel om na elke ronde een kwartier pauze te nemen beviel ons goed en zorgde voor meer focus gedurende de dag. Ik vond de manier van vechten in dit spel soms wat weg hebben van Risk en dan voornamelijk de enorme pech die je kan hebben wanneer je goed voorbereid je hele vloot verliest doordat je alleen maar slecht dobbelt.

Maar ondanks dat biedt Twilight Imperium een onvergetelijke ervaring. Een echte aanrader dus. 

Door Fabian

Heeft de grootste collectie van alle reviewers van Speloptafel en is ook door de anderen benoemd als 'Chef veel te dure spellen'. Geen spel is hem te zwaar of te omvangrijk, maar houdt tegelijkertijd ook van deductiespellen met heel veel spelers.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *