Slay the Spire (Contention Games) – Ontwerper: Gary Dworetsky, Anthony Giovannetti, Casey Yano – Illustraties: Bruce Brennesie, Jose David Lanza Cebrian, Analailis Dorta – Spelers: 1-4 – Speeltijd: 60 – 90 minuten – Leeftijd: 12+ – Nederlands: nee – Verkrijgbaar: Klik hier

Slay the Spire: The Board Game is uitgebreid besproken door Fabian in aflevering 35 van de Speloptafel-podcast. Die vind je hier.

Zet je schrap voor een avond vol epische gevechten, strategische kaartcombinaties en… bordspelverslaving? Ja, je leest het goed! “Slay the Spire: The Board Game” is hier om je rustige spelavonden te veranderen in intense sessies van overweldigende overwinning en hilarische nederlagen. Is deze bordspelversie net zo verslavend als de wereldberoemde digitale editie en kan je van je eigen keukentafel een episch slagveld maken?

Doel: In Slay the Spire: the board game, beklim je samen met andere spelers een bouwwerk, bestaande uit drie verdiepingen. Elke verdieping heeft zijn eigen uitdagingen en eindbaas. Wanner je als team gezamenlijk de laatste eindbaas hebt verslagen, win je het spel.

Mechanismen: Coöperatief, Deck Building, Dice rolling

Werkwijze: Slay the Spire: the board game is gebaseerd op de gelijknamige videogame “Slay the Spire” en is net zoals zijn digitale broertje een Roque-like game. Dit houdt in dat wanneer je het einde van het spel niet haalt, je elke keer weer opnieuw begint. Doordat je van je fouten leert en je elke keer andere strategieën zal toepassen, kun je uiteindelijk je einddoel halen.

Slay the Spire is een deckbuilding spel waarin 1 tot 4 spelers een toren gaan beklimmen. Deze toren bestaat uit 3 verdiepingen. Deze verdiepingen worden weergegeven in de vorm van een plattegrond met daarop de kamers waar je je een weg door zal banen. Er zijn echter meerdere routes die je kunt nemen en je zult dan ook vooraf goed met elkaar moeten overleggen welke route jullie willen nemen.

Zo zijn er bijvoorbeeld kamers waarin je monsters moet bevechten, in andere kamers kom je oog-in-oog te staan met krachtige elite monsters. Sommige kamers laten je lastige beslissingen nemen in de vorm van events, en heb je na al dat vechten een lekker zakcentje bij elkaar verdient dan kunnen de spelers hun zuurverdiende muntstukken uitgeven bij de markt.

Tijdens het spel zullen de spelers hoofdzakelijk bezig zijn met het bevechten van monsters. Deze monsters komen in het spel in de vorm van kaarten. Het aantal monsters dat per kamer in het spel komt schaalt met het aantal spelers en zo zullen er een aantal rijen met monster naast het boord komen te liggen.

Elke ronde die wordt gespeeld bestaat uit twee fases, de spelersfase en de monsterfase. In de spelersfase zijn alle spelers tegelijk aan de beurt en worden er kaarten gespeeld. Alle helden hebben aan het begin van het spel hun eigen deck met 10 kaarten. Elke beurt nemen de spelers 5 kaarten op hand die ze kunnen gebruiken om bijvoorbeeld aan te vallen, te verdedigen of speciale krachten te activeren. Deze kaarten hebben echter bepaalde energiekosten om te spelen en omdat spelers elke ronde maar 3 energie krijgen, kunnen spelers niet altijd alle kaarten spelen en zullen ze een goed overwogen keuze moeten maken welke kaarten er op tafel komen.

Hebben alle spelers hun kaarten op tafel gespeeld, of hebben ze simpelweg geen energie meer over dan is het de beurt aan de monsters. In deze fase zullen de monsters terug aanvallen. In de spelersfase is al bekend wat monsters in de monsterfase zullen doen dus spelers kunnen zich hierop voorbereiden. Het is dan natuurlijk te hopen dat spelers in de spelersfase kaarten op handen krijgen om zich tegen de soms brute aanvallen te kunnen verdedigen. Wanneer alle monsters hun aanval hebben gedaan komen de spelers weer aan de beurt.

Deze twee fases wisselen elkaar af totdat, of alle monsters zijn verslagen, of een speler zijn laatste levenspunt kwijtraakt. Raakt een speler zijn laatste levenspunt kwijt, dan verliezen de spelers gezamenlijk en moeten ze het spel resetten en weer vanaf het begin opnieuw beginnen. Zijn alle monsters verslagen, dan krijgen alle spelers daar een beloning voor. Deze beloning bestaat vaak uit geld of een magisch drankje, en een nieuwe kaart voor je deck.

Dit artikel gaat verder onder deze advertentie

Wanneer spelers een kaart aan hun deck mogen toevoegen wordt het spel interessant. Elk karakter heeft zijn eigen grote stapel met krachtige nieuwe kaarten. Deze grote stapel met kaarten zit boordevol potentiële kaartcombinaties. Elke keer dat een speler zijn deck mag uitbreiden worden er drie kaarten van zijn of haar stapel opengedraaid en mag daar dan éen van uitkiezen. Op deze manier proberen spelers hun deck te verbeteren en wordt er naar de ultieme combo gezocht. Elk karakter heeft meerdere manieren waarop het deck beter kan worden gemaakt en dit is dan ook elke keer een leuke puzzel, met als ultieme doel een deck te bouwen dat onverslaanbaar is.

Wanneer de spelers een elite monster verslaan mag er wederom weer een kaart worden toegevoegd aan het deck, en krijgen alle spelers een relikwie. Deze relikwieën geven de spelers een extra voordeel gedurende de rest van het spel. Zo zijn er relikwieën die ervoor zorgen dat je de rest van de rondes elke keer met 1 extra energie begint, heal je levenspunten wanneer er een bepaald dobbelresultaat wordt gegooid, krijg je eens per ronde extra verdediging, en ga zo maar door. Op deze manier krijgen spelers gaande het spel een hele rij met relikwieën die ook weer voor de gekste combinaties zorgen.

Gedurende het spel zijn er meerdere momenten waarop spelers de mogelijkheid krijgen om kaarten te upgraden. Door deze upgrades worden sommige kaarten sterker dan hun basisvariant, terwijl andere kaarten hetzelfde effect blijven behouden maar juist weer goedkoper worden om te spelen doordat de energiekosten worden verlaagd. Alle kaarten in het spel zitten in een sleeve met een ondoorzichtige achterkant. Wanneer een kaart wordt geüpgraded haal je de kaart uit de sleeve en draai je deze simpelweg om, waardoor de verbeterde versie van de kaart zichtbaar wordt. Ook op deze manier kunnen spelers naar hartenlust hun deck met kaarten verbeteren.

Aan het einde van elke verdieping worden de spelers met een eindbaas geconfronteerd. Deze monsters zijn vaak erg sterk en hebben veel levenspunten. Al deze eindbazen hebben een specifieke manier waarop ze moeten worden verslagen en hebben elk hun eigen sterke en zwakke punten. Wanneer uiteindelijk de derde eindbaas is verslagen hebben de spelers gezamenlijk de overwinning te pakken.

Zoals ik al eerder benoemde is “Slay the Spire:the board game” een Rogue-like game en zul je ook na het verslaan van de derde eindbaas het spel weer resetten en begin je weer van vooraf aan. Het spel zal echter na het verslaan van de eindbaas, door middel van ascensions een nieuwe uitdaging aan het spel toevoegen. Dit wil zeggen dat elke keer dat het spel succesvol wordt voltooit het spel moeilijker zal worden. Zo heb je bijvoorbeeld in de toekomstige potjes minder start HP, worden de elite monsters moeilijker, komen er meer nadelige events in het spel en ga zo maar door. Op deze manier blijft het spel uitdagend en is de herspeelbaarheid goed op orde.

Componenten: Toegegeven, het spel is niet goedkoop. Het kost net iets meer dan honderd euro. Maar, aan de andere kant, je krijgt heel veel materiaal voor je geld. Zo zitten er een kleine 500 kaarten in de doos, zitten er leuke miniatuurtjes bij en vind je 450 sleeves met mooi bedrukte achterkant.

Wel is opgevallen dat de kwaliteit van de sleeves niet helemaal top is. Dit kan er in de toekomst voor zorgen dat de sleeves toch wat problemen gaan opleveren aangezien het spel niet zonder sleeves te spelen is. Dit kan echter worden opgelost door de sleeves te vervangen. Dit zijn echter wel extra kosten.

De collectors edition van het spel bevat ook nog vier fraaie neopreen playmats, deze zijn zeker niet nodig, maar zijn wel een leuke toevoeging.

Interactie: Er zit veel interactie in het spel. Je bent continu met elkaar aan het bespreken wie welk monster aanvalt en de volgorde waarin dit gebeurt kan regelmatig van essentieel belang zijn. Je hebt echt het idee dat je gezamenlijk verantwoordelijk bent voor de overwinning.

Oordeel: Toen de Kickstarter van Slay the Spire: the board game online kwam had ik het gevoel dat het twee kanten op kon met het spel. Zal het een goed bordspel worden, of wordt het een slap aftreksel van het computerspel. Het spel heeft mij echter op zeer positieve wijze verrast.

Je merkt dat alle sterke punten uit het computerspel zijn behouden en hier en daar zijn wat kleine aanpassingen gedaan die de tabletop ervaring ten goede komen. Doordat het spel elke keer dat je het succesvol afrondt iets moeilijker wordt, is de herspeelbaarheid fantastisch en zal je merken dat je in toekomstige potjes weer een stukje beter moet zijn, en dit dan uiteindelijk ook wordt.

Soms krijg je combinaties op tafel die ervoor zorgen dat monsters die eerst niet te verslaan waren toch niet zijn opgewassen tegen jouw combo die op tafel ligt en met overmacht van tafel wordt geveegd. De verschillen tussen de vier karakters die in het spel zitten zijn wat mij betreft ook leuk en verschillen ook in moeilijkheidsgraad.

De doorgewinterde deckbuilderspeler zal in dit spel zeker wat makkelijker van start kunnen gaan vergeleken met de beginnende speler, maar ik ben ervan overtuigd dat ook minder ervaren spelers hier veel plezier mee zullen hebben.

Door Fabian