Sea, Salt and Paper (Gam’inBIZ) – Ontwerper: Bruno Cathala, Theo Rivière – Illustraties: Lucien Derraine, Peire-Yves Gallard – Spelers: 2-4 – Speeltijd: 30-45 minuten – Leeftijd: 8+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: Klik hier
Klaar met Sushi Go! en zoek je net even een spel met nog iets meer uitdaging? In Sea, Salt and Paper maak je combo’s, pak je punten met pinguïns en octopussen en kijk je ook nog eens je ogen uit op geweldige origami-kunstwerken.
Doel: In Sea, Salt and Paper probeer je punten te pakken met je kaarten. Sommige combinaties leveren je acties op. En aan het einde kan degene die écht zeker is van zijn of haar zaak ook nog de tegenstanders flink op achterstand zetten.
Mechanismen: kaartspel, set-collection, combinaties creëren
Werkwijze: Het kaartspel Sea, Salt and Paper draait om het pakken van punten. Elke beurt mag de speler óf twee kaarten blind van de trekstapel pakken en er vervolgens één van de twee op de aflegstapels neerleggen. De andere optie is dat de speler een van de bovenste kaarten pakt van een van die aflegstapels.
Op de kaarten kunnen twee dingen staan. Vaak gaat het om de ene helft van een combinatie, zoals een krab, een bootje, een haai of een vis. Mocht je de combinatie compleet hebben, dan mag je die op tafel leggen. Dan krijgt de speler een aanvullende actie. Dat kan variëren van het pakken van een kaart van een kaart uit een van aflegstapels, het pakken van de bovenste kaart van de trekstapel tot – en dat is de meest gemene – het pakken van een kaart uit andermans hand.
Maar de combinaties leveren ook punten op. De meeste punten zijn daar overigens niet te pakken, maar via andere kaarten. Op andere kaarten staan bijvoorbeeld pinguïns, inktvissen of kapiteins. Als je er meerdere kaarten weet te bemachtigen, dan loopt het aantal punten hard op.
Als iemand zeven punten op handen en voor zich heeft liggen, dan kan die speler besluiten om de ronde te beëindigen. Maar dat kan op twee manieren. Een speler kan bepalen dat er meteen een einde komt aan de ronde en dan worden gewoon de punten geteld. Als de speler heel zeker is van zijn of haar zaak, dan kan er ook de keuze gemaakt worden voor een ‘laatste ronde’. Als degene die het einde aankondigde dan inderdaad de meeste punten heeft, dan krijgt die de volle mep en de rest slechts een troostprijsje. Mocht iemand anders meer punten hebben, dan krijgt iedereen alle punten, met uitzondering van degene die het einde van de ronde aankondigde.
Het spel is afgelopen als een van de spelers een bepaald aantal punten weet te bemachtigen. Er is nog wel een uitzondering mogelijk. In het spel zitten vier zeemeerminkaarten. Als iemand in een ronde alle vier de kaarten weet te bemachtigen, dan heeft die persoon onmiddellijk het hele spel gewonnen.
Componenten: Het spel Sea, Salt and Paper zit in een heel klein, schattig doosje van nauwelijks groter dan 5 bij 4 centimeter. De artwork op de kaartjes is fan-tas-tisch. Elk kaartje heeft een eigen en uniek stuk origami-artwork op. En het is dat het spel zo keihard heen en weer gaat, zodat je van het artwork nauwelijks iets meekrijgt.
Interactie: Sea, Salt and Paper is een spelletje met een bite, er zit een hele lekker uitdaging in. Elke verkeerde keuze die je maakt kan keihard afgestraft worden. In het overgrote deel van het spel worden er twee kaarten blind van de aftrekstapel getrokken en dan komt het dus wel voor dat je twee geweldige kaarten in je handen krijgt. Je bent dan gedwongen om één van die geweldige kaarten af te leggen op de aflegstapel. En de volgende speler hoeft dan vaak maar een fractie van een seconde na te denken om die kaart dan op te pakken.
Die interactie komt het beste uit de verf met twee spelers. Het spel gaat dan zo snel heen en weer, dat je echt het gevoel krijgt dat elke keuze belangrijk is.
Oordeel: Sea, Salt and Paper is een klein kaartspelletje voor de spelers die de Sushi Go’s en de Beverbendes ontgroeid zijn. De regelbasis is weliswaar niet al te ingewikkeld, maar je moet wel op een ander niveau nadenken.
Tegelijkertijd is dat ook de kracht van het spel. De regels zijn simpel: pak twee kaarten en leg er één terug. Maar de gevolgen kunnen enorm zijn.
De mogelijkheid om aan het einde van de ronde ook nog eens de andere spelers flink op achterstand kan zetten, door nog één ronde toe te staan, geeft het spel nog een extra laag van spanning.
Het is verwonderlijk hoeveel spel er in zo’n klein doosje kan zitten. De spanning van welke kaarten je gaat krijgen, het in de gaten houden van wat andere spelers eerder al gepakt hebben en hebben de andere spelers écht wel veel minder punten dan jij, dat je een gokje kan wagen? En dan heb je ook nog de spanning van iemand die mogelijk alle vier de meerminnen heeft (ik heb het nog niet meegemaakt, maar heb wel al eens drie meerminnen op handen gehad).
Sea, Salt and Paper is een spel dat veel meer om handen heeft, dan dat het op eerste instantie lijkt. Een aanrader voor mensen die net wat meer uitdaging zoeken, na het zoveelste korte kaartspelletje.
Later dit jaar komt er nog een uitbreiding: Sea, Salt and Paper: extra zout.
Een uitgebreide bespreking van Sea, Salt and Paper kun je terugluisteren in aflevering 25 van de Speloptafel-podcast. De podcast vind je hier.