Middeleeuwen (White Goblin Games) – Ontwerper: Marc André – Illustraties: Claire Conan – Spelers: 2 – 5 – Speeltijd: 30 minuten – Leeftijd: 10+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: Klik hier

Hoe zag het ideale rijk er in de Middeleeuwen uit? Staat de handel centraal op de markt? Of heeft het juist veel macht met soldaten? En sluit ook de kerk niet uit. En dan moeten ook nog eens de mensen te eten hebben en daar heb je boerderijen en molens voor nodig. Kortom… keuzes genoeg in Middeleeuwen van White Goblin Games

Dave sprak uitgebreid over Middeleeuwen in de Speloptafel-podcast, aflevering 63. Die vind je hier. White Goblin Games heeft een deze review-copy beschikbaar gesteld.

Doel: Voeg tegels van een van de acht verschillende soorten aan je rijk toe om zo punten te scoren. 

Mechanismen: Drafting, Set collection

Werkwijze: In Middeleeuwen bouw je een eigen rijk/stad. Elke speler heeft een bord waar tegels aan kunnen worden gelegd. Elke tegel komt overeen met een van de acht soorten, zoals boerderijen, molens, kastelen en kerken. Elke keer wanneer een tegel wordt gelegd levert dat een actie en wat punten (munten) op. 

Als je bijvoorbeeld een molen neerlegt, dan moeten alle spelers die minder molen-tegels hebben dan jij, twee munten betalen. Vervolgens krijg je nog wat punten. 

Sommige tegels scoren punten op basis van het aantal andere tegels dat er ligt, ook van verschillende soorten. Dus in de loop van het spel neemt daardoor het aantal punten dat je krijgt toe. 

De tegels krijgt je door te kiezen uit een reeks die beschikbaar is. Daarbij heeft maker Marc André (Splendor, Majesty: For the Realm) goed gekeken naar het Kingdomino-systeem. Er liggen meerdere tegels, op volgorde, en de spelers mogen hun edelman/vfrouw op een van die tegels leggen. Die worden dan in volgorde afgehandeld van hoog naar laag. En voor de volgende ronde worden in dezelfde volgorde afgehandeld. 

Na elke vier ronden wordt een van de vier gebeurteniskaarten afgehandeld. Na zestien ronden krijgt een speler die een van de acht gebouwen niet heeft ook nog bestraft met tien punten aftrek. 

Dit artikel gaat verder onder deze advertentie:

Componenten: De tegels die elke beurt worden gepakt hebben een speciale vorm, in plaats van dat het simpele vierkanten zijn. Daardoor passen ze alleen in hun eigen kolom en blijven ze ook best goed liggen als je met je onhandigheid een zwieper aan je spelersbord geeft. 

De tegels zijn lekker stevig en ook de edelman/vrouw is van goede kwaliteit. De munten zijn van dik karton. Het enige nadeel is dat het maar nét in de doos past. De kartonnen insert is best oké, maar je moet dus de muntjes maar plompverloren in de doos gooien, een beetje schudden en dan de spelersbordjes eroverheen. Dit had een misschien wat charmantere oplossing kunnen krijgen. 

Interactie: De interactie zit vooral in het pakken van bepaalde tegels. Bij de legerbarakken krijg je geld van elke tegenstander die minder kastelen heeft, dan jij barakken hebt (snap je het nog?). Daarnaast moet die speler dan een van de laagste tegels omdraaien, alsof deze vernietigd is. En alleen met het neerleggen van een dorp komt die kaart weer terug. Ook de eerder benoemde molen geeft een soortgelijke interactie. 

Daarnaast is er natuurlijk de race voor de goede tegels. Als je ziet dat er over twee ronden een geweldige tegel aan komt, dan moet je de ronde ervoor al zorgen dat je dan daarna als eerste mag kiezen. Ook leveren kastelen een soort reserverings-token op, waarmee je iedereen te slim af kan zijn. 

Oordeel: Middeleeuwen is een familiespel in de middencategorie. Tel de combo’s op bij de interactie tussen de spelers en je hebt in een half uur tot drie kwartier een heerlijke puzzel, waarbij je probeert te kijken wat het meeste oplevert. 

Waar het met twee spelers heel tactisch is (en je vooral aan het anticiperen bent op de acties van een ander) is het met vier spelers lekker chaotisch en vooral gaan wat voor jou het meeste oplevert. In beide gevallen speelt het lekker snel weg, maar de accenten liggen wel duidelijk anders. 

Dan nog even de ‘olifant in de kamer bespreken’. Middeleeuwen is een remake van het spel Majesty: For the Realm uit 2017. Het spel werd in het Nederlands uitgebracht door 999 Games en was ook gemaakt door Marc André.

De basis van het spel is hetzelfde, maar er zijn behoorlijk wat aanpassingen aangebracht. Zo werden in dat spel de kaarten gekocht (de eerste is gratis maar elke kaart die daarna volgt, kost meer poppetjes). Ook zijn er geen zeven, maar acht soorten kaarten (in Majesty personages, in Middeleeuwen gebouwen). In Middeleeuwen duurt het spel 16 ronden, vier ronden meer dan in Majesty. Ook zijn de gebeurtenissen nieuw toegevoegd. 

Stel dat je moet kiezen: Majesty of Middeleeuwen? Zonder enige twijfel Middeleeuwen. Het ziet er echt uit dat Marc André behoorlijk heeft zitten schaven aan zijn ontwerp en wat goede verbeteringen heeft doorgebracht. Het ‘Kingdomino-drafting-systeem’ is veel interessanter dan het werken met de poppetjes en de grootste verbetering is de uitbreiding van 12 naar 16 ronden. Voor mijn gevoel duurde Majesty altijd een paar ronden te kort. 

Maar als je Majesty nu al hebt, heeft het dan zin om Middeleeuwen te kopen? Niet persé. Het verschil tussen beide spellen is er degelijk, maar extreem groot is het niet. En toegegeven: ook Majesty is een prima spel (vooral de pokerchips waarmee je de score bijhoudt zijn heel fijn).

Samengevat is Middeleeuwen een ideaal spel voor mensen die lekker onderling even willen kijken hoe ze er het maximale uit kunnen halen. En daarbij kan je best een beetje gemeen spelen, maar het hoeft niet. 

Ik voorspel dat deze nog een aanzienlijke periode in de spellenkast een plekje houdt en hier nog regelmatig op tafel terecht gaat komen. 

Dave sprak uitgebreid over Middeleeuwen in de Speloptafel-podcast, aflevering 63. Die vind je hier. White Goblin Games heeft een deze review-copy beschikbaar gesteld.

Door Dave