Komeet (HOT-Games) – Ontwerper: Peter Prinz – Illustraties: Hendrik Noack – Spelers: 2 – 4 – Speeltijd: 45 – 75 minuten – Leeftijd: 12+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: klik hier
Het leek allemaal rustig in de vallei waar tal van prehistorische dieren leven. Maar in de lucht dreigt onheil, met een aanstormende Komeet. De dieren zoeken een veilig heenkomen aan het einde van de vallei. Kan jij zoveel mogelijk dieren in veiligheid brengen?
Patrick besprek het spel Komeet in podcast 63. Die vind je hier.
Spelmechanismen: Kaarten met meerdere mogelijkheden om te spelen, Set-collection, Einde spel bonussen,
Doel: Elke speler kan dieren in veiligheid brengen door ze uit te broeden en vervolgens aan het einde van het bord te krijgen. Geredde dieren leveren punten op en combinaties van sommige dieren leveren zelfs nog meer punten op.
Werkwijze: De vallei bestaat uit een grote reeks hexagon-velden met aan het uiteindelijk de grot, die het doel is voor alle dieren. Verder liggen op het veld verspreid verschillende nesten, waar dieren uitgebroed worden.
Elke speler krijgt vijf kaarten, waar in de meeste gevallen een dier op staat. Dat dier kan uitgebroed worden (zodat het op het veld komt te liggen) of gebruikt worden om dieren vooruit te brengen richting de finish. Elke dierenkaart heeft namelijk twee tekens, die overeenkomen met een van de vijf verschillende terreintypen: gras, bos, woestijn, water en lava. Als die kaart wordt gespeeld om een dier in beweging te brengen, dan mag je één of twee dieren die stappen vooruit zetten.



Daarbij spelen andere dieren ook een rol. Je mag tot drie dieren op het bord leggen, dus bij vier spelers liggen er maximaal twaalf dieren tegelijkertijd op het bord. Dat kan een rol spelen, want als een soort dam-actie mag je over een ander heen springen (zonder dat het gevolgen heeft voor het dier waar overheen is gesprongen overigens).
Zodra het dier is aangekomen bij de grot, dan is het veilig. Maar daarnaast kan het dier nu ook gebruikt worden voor speciale acties. Zo mogen sommige dieren dichterbij de grot op het bord komen of sommige grondtypen mogen worden overgeslagen.
Als een speler besluit te ‘rusten’, dan worden die acties weer opgeladen. Daarnaast krijgt de speler dan een aantal nieuwe kaarten.
Ook heeft iedere speler een soort leider met een bepaalde eigenschap die kan helpen bij het redden van de dieren en soms ook nog een extra puntenbonus oplevert.
Doordat de kaarten op meerdere manieren gebruikt kunnen worden, schiet het behoorlijk op met de stapel van honderd kaarten. Als de stapel op is, dient de komeet zich echt aan. Dan mogen er daarna geen kaarten meer gepakt worden en is het dus de bedoeling om alles in het werk te stellen om die laatste beestjes ook nog binnen te krijgen.
Dit artikel gaat verder onder deze advertentie:
Interactie: Er zit meer interactie in het spel dan je eigenlijk zou denken. Niet alleen mag je over elkaar heen springen, je bent ook bezig met een race naar het einde. Iemand die heel veel kaarten gebruikt (zo heb je de mogelijkheid om veel jokers aan je beweging toe te voegen) zorgen ervoor dat het einde van het spel sneller dichterbij komt.
Maar mede door het dam-principe (springen over je tegenstander heen) is het de bedoeling om zo efficiënt mogelijk met je acties om te gaan. Want twee bewegingen lijken niet al te veel, als je het slim aanpakt kan je met een of twee beurten het complete bord oversteken.
Tegelijkertijd moet je proberen te voorkomen dat tegenstanders misbruik maken van jouw aanwezigheid.
Componenten: Kort samengevat is Komeet een fraai spel. De componenten zijn goed en vooral de artwork op de kaarten van de dieren is geweldig en soms zelfs schattig te noemen. Een dikke voldoende.


Oordeel: Aanvankelijk lijkt het spel heel erg op het bekende spel De Zoektocht naar El Dorado. En toegegeven: kaarten, vakjes met hexagonnetjes en het feit dat je dingen moet verplaatsen, zorgen ervoor dat de overeenkomst begrijpelijk is.
Maar al vrij snel tijdens het spelen blijkt dat Komeet een spel van een heel ander niveau is. Het is een uitdagende puzzel in plaats van een simpele deckbuilder.
Het spel is dan ook niet heel ingewikkeld om onder de knie te krijgen, maar het vraagt wel iets van de speler om er écht goed in te zijn.
Daarmee kan het gebruikt worden als instapspel, een spel om mensen kennis te laten maken met de bordspellenwereld, maar het zou niet mijn eerste keus zijn. Nee, het spel lijkt meer een beetje gericht te zijn op de liefhebber van spellen die je er op een luchtige familie/vriendenavond er in een uur doorheen speelt. En als dat ook de opzet is geweest van de makers, dan slaagt het daar uitstekend in. Het speelt snel weg, duurt niet al te lang en geeft behoorlijk wat interactie aan de tafel, zodat het ook interessant blijft als je niet aan de beurt bent.
Voor de liefhebbers van de ‘midden categorie’ bij familiespellen is Komeet zeker een aanrader.
