Dice Hospital (Alley Cat Games) – Ontwerper: Stan Kordonskiy, Mike Nudd – Illustraties: Sebastian Koziner, Sabrina Miramon – Spelers: 1-4 – Speeltijd: 45-90 minuten – Leeftijd: 10+ – Nederlands: nee – Verkrijgbaar: klik hier
Dobbelstenen zijn net mensen. Ze kunnen ook ziek worden. En in de ergste gevallen moeten ze dan naar het ziekenhuis. Lukt het je om die arme dobbelsteentjes weer beter te maken?
Dit spel is deels besproken in aflevering 25 van de Speloptafel-podcast. Klik hier om die aflevering te beluisteren.
Doel: In Dice Hospital heb je de leiding over een ziekenhuis. Dobbelstenen – de patiënten – worden binnengebracht. De waarde van de dobbelsteen geeft aan hoe ze er aan toe zijn. Als ze behandeld worden, gaan ze in waarde omhoog. Elke ronde moet je dobbelstenen zien te ontslaan uit het ziekenhuis, want overleden dobbelstenen leveren minpunten op.
Mechanismen: Action-selection
Werkwijze: Elke speler begint het spel met een ziekenhuis en een aantal zusters, die dobbelstenen kunnen behandeld. De dobbelstenen, in de kleuren groen, geel en rood, komen met een ambulance het ziekenhuis binnen. Ze komen dan eerst op de ziekenzaal te liggen, waar plek is voor twaalf patiënten, oh sorry, dobbelstenen.
Niet elke dobbelsteen kan zomaar ergens behandeld worden. De ene behandeling werkt bijvoorbeeld alleen bij dobbelstenen die een 3 of een 4 hebben, terwijl andere kamers alleen dobbelstenen beter maken die de groene kleur hebben.
Een behandelde dobbelsteen gaat er één of meerdere pips op vooruit. Dobbelstenen die in de ronde geen aandacht hebben gekregen, die gaan één in waarde achteruit. Eigenlijk best thematisch nietwaar?
Elke ronde krijgt een speler de kans om een kamer of een arts te pakken. Dat geeft de mogelijkheid om meer (of meerdere) dobbelstenen te behandelen. Er zitten kamers bij die patiënten in één keer van een 2 naar een 6 kunnen opkrikken. Maar er zitten ook kamers bij die drie rode dobbelstenen met een gelijke kleur ieder er één kunnen verbeteren. Het is dus het hele spel door plannen en dan zo efficiënt mogelijk te werk gaan.
Een dobbelsteen verlaat het ziekenhuis als het als een zes er nóg een omhoog gaat (en feitelijk een 7 wordt). Dat levert punten op. Als er meerdere dobbelstenen in dezelfde ronde ontslagen worden, dan levert dat exponentieel meer punten op, dus het is ook plannen met wanneer je toeslaat (gelukkig werkt het niet zo in een echt ziekenhuis). Dobbelstenen met een één die niet behandeld worden, die overlijden. En elke dode patiënt is een minpunt. En als je verpleegafdeling vol zit en er komen nog meer patiënten binnen, dan gaan ze rechtstreeks naar het mortuarium.
Interactie: De interactie in Dice Hospital is niet bijzonder groot. Aan het begin van de ronde mogen de spelers kiezen uit het aanbod van nieuwe patiënten die met een ambulance worden binnengebracht. Daarna krijgt de speler die de ambulance met de laagste waarde heeft gekozen de eerste keuze uit een kamer/arts.
Veel meer interactie is er niet. Spelers zijn vooral bezig om zijn of haar eigen ziekenhuis te runnen. En als de ander een geweldige beurt heeft met zes patiënten die ontslagen worden, dan heeft dan compleet geen enkel effect op het andere ziekenhuis.
Oordeel: Dice Hospital is eigenlijk gewoon een puzzelspel. Hoe kan ik zoveel mogelijk patiënten behandelen en tegelijkertijd ontslaan. Het geeft ook wel een goed gevoel als je aan het einde van de ronde de conclusie trekt dat alle dobbelstenen een behandeling hebben gehad en dat er zes of zeven klaar staan om volgende ronde het ziekenhuis te verlaten.
Is het spel moeilijk? Nee, zeker niet met twee spelers. Omdat de patiënten in volgorde worden aangeleverd (ambulance 1 heeft altijd de laagste cijfers, ambulance 3 heeft dan de hoogste cijfers) zal je dan zien dat de ‘ambulance of death’ eigenlijk vrijwel nooit wordt gekozen. Daarmee komen de echt lage cijfers nauwelijks in het spel en worden er vrijwel nooit minpunten gescoord.
Dat is overigens met de eerste uitbreiding erbij wel anders. Dan wordt de moeilijkheidsgraad behoorlijk opgeschroefd en dat viel hier niet echt lekker. Dice Hospital is een gezapig (in de positieve zin van het woord) puzzel-spelletje en dat moet niet plotseling heel ingewikkeld worden. Daarom hebben wij het gewoon bij het basisspel gehouden.