Creature Caravan (Red Raven Games) – Ontwerper: Ryan Laukat – Illustraties: Ryan Laukat –Spelers: 1 – 4 – Speeltijd: 60 – 90 minuten – Leeftijd: 8+ – Nederlands: nee – Verkrijgbaar: klik hier

We bevinden ons in de wereld van Arzium. Met zijn adembenemende landschappen en een verscheidenheid aan culturen, neem jij de leiding over een karavaan van magische wezens. Trek door de betoverende wereld en overwin verschillende uitdagingen om je karavaan veilig naar de stad Eastrey te brengen.

In Creature Caravan bepaal jij het lot van je karavaan terwijl je strategische beslissingen neemt en de vaardigheden van je karavaan op de proef stelt. Lukt het jou om veilig en wel aan te komen in de stad of verzand je in de gevaren van deze mystieke wereld?

Patrick besprak Creature Caravan uitgebreid in aflevering 59 van de Speloptafel-podcast. Die vind je hier.

Mechanismen: Tableau building, Engine building, Hand-management, Worker-placement met dobbelstenen, Simultaneous action selection, Tag collection

Doel: In Creature Caravan leid je een karavaan van mystieke wezens en trek je rond door de wereld van Arzium. Onderweg kom je verschillende mogelijkheden en gevaren tegen, die je probeert te benutten of juist af te wenden.

Door je tableau uit te breiden met diverse wezens, vergroot je je actiemogelijkheden en tevens de kans om onverwachte gebeurtenissen op te kunnen vangen. Spelers verdienen punten door het uitbreiden van hun kaartentableau, het benutten van de verschillende doellocaties op de plattegrond en door de afstand die ze afleggen. De speler die aan het eind van 12 rondes de meeste punten heeft wint het spel.

Werkwijze: Op tafel ligt een plattegrond van Arzium, met uitgestrekte vlaktes, verschillende rotsformaties en mysterieuze torens. Dit is de wereld waar de spelers gedurende het spel hun karavaan doorheen leiden (van links naar rechts). Elke speler krijgt een persoonlijk speelbord met basisacties, 5 dobbelstenen en 12 tenten. De tenten dienen als ronde tracker: aan het eind van elke dag plaats je een tent in het gebied waar je bent geëindigd. Als alle 12 tenten zijn opgezet, volgt er een eindtelling.

Een ronde begint met het rollen van je dobbelstenen. Vervolgens voer je, gelijktijdig met de andere spelers, je acties uit. In de basis heb je twee keuzes: het plaatsen van een dobbelsteen en het uitvoeren van de bijbehorende actie, of het uitspelen van een kaart (wezens) in je tableau.

Voor het uitspelen van je dobbelsteen is het belangrijk dat de waarde minimaal overeenkomt met óf hoger is dan de gevraagde waarde op het spelersbord. Acties zijn vooral gericht op het boeken van voortgang in je reis, maar ook op het trekken van nieuwe kaarten en het verkrijgen van brood of tasjes, die dienen als betaalmiddel voor het uitspelen van kaarten. Gedurende het spel kunnen spelers ‘fruit’ verdienen, waarmee ze de waarde van een actie kunnen verlagen naar 1 en hiermee de actie met elke dobbelsteen geactiveerd kan worden.

Een andere optie is het uitspelen van kaarten (wezens of items). Veel van deze kaarten bieden nieuwe actiemogelijkheden en geven je voordelen gedurende het spel. Denk hierbij aan het modificeren van gegooide dobbelsteenwaardes of het verkrijgen van beloningen als je een specifiek terrein doorkruist of je tent opzet in een van deze gebieden. Op deze manier werken spelers aan hun ‘motor’ om een zo hoog mogelijk rendement uit hun acties te kunnen halen.

De grootste hoeveelheid punten wordt behaald met het uitspelen van kaarten. Veel van deze kaarten leveren pas punten op als er wordt voldaan aan bepaalde eisen (tags). Zo kan een kaart op zichzelf slechts 0 punten waard zijn, maar in combinatie met 3 andere ‘machine tags’ toch 9 punten opleveren.

Misschien wel het meest opvallende onderdeel van het spel is de toevoeging van zombies. Niet in de vorm van grote hordes die je moet tegenhouden, maar als onschuldig-ogende zombies die je spelplan komen verstoren. Telkens wanneer je een gebied doorkruist waarin deze wezens zich schuilhouden, worden ze onderdeel van je karavaan en kosten ze je punten in de eindtelling. De enige manier om van deze zombies af te komen is via de ‘aanval-actie’. De waarde van je dobbelsteen vertegenwoordigt de aanvalskracht, die je vervolgens vergelijkt met een tabel op het zombie bord. Wanneer de kolom nog niet is afgesloten (dat wil zeggen, nog niet door andere spelers is gebruikt), kun je de kolom claimen met een blokje en de zombie verwijderen.

Dit artikel gaat verder onder deze advertentie:

Interactie: In Creature Caravan is er geen directe spelersinteractie. Speelrondes worden simultaan afgewerkt, waardoor spelers elkaar gedurende het spel niet of nauwelijks in de weg zitten. De enige vorm van interactie vindt plaats op het markt- en zombie bord, waarin spelers op basis van een tabelweergave een kolom kunnen afsluiten door deze te claimen.

Materiaal en artwork: De presentatie en artwork is, zoals we gewend zijn bij Red Raven, helemaal in orde. Graag had ik gezien dat de kaarten waren afgewerkt met een linnen finish, maar anders dan dat is het prima.

Op een handjevol dubbele illustraties na, is iedere kaart uniek en prachtig vormgegeven. Wel zien we dat het artwork elkaar in enkele gevallen overlapt en deze kaarten tezamen een grotere illustratie vormen. Dit stoort totaal niet.

Oordeel: Creature Caravan is thematisch gezien een verfrissend spel, wat tijdens het spelen goed naar voren komt. De spelmechanismes vloeien moeiteloos in elkaar over en met een speelduur van 60-90 minuten lijkt dit op papier een perfect spel.

In de lijn van Terraforming Mars en Earth, heeft dit spel een grote stapel kaarten, waarvan je slechts een klein deel ziet. In combinatie met de grote hoeveelheid ‘tags’ en dubbelzijdige plattegrondstegels, biedt het spel een hoge mate van herspeelbaarheid. Het bouwen aan je tableau van kaarten en het hiermee uitbreiden van je acties is een fijne puzzel, wat voor velen zal worden gewaardeerd.

De karavaan mag bestaan uit maximaal 12 wezens. Het is meermaals voorgekomen dat een speler in ronde 10 al zijn volledige karavaan heeft vormgegeven, waardoor de daaropvolgende rondes enigszins repetitief aanvoelden. Ook doet het solistische karakter voor mij afbreuk aan de speelervaring, in een vorm waarbij de eindtelling slechts een formaliteit is.

Als de bovenstaande opmerkingen geen problemen voor je zijn, dan is dit spel ongetwijfeld een welkome toevoeging aan je collectie.

Door Redactie