Clank! Catacombs (Dire Wolf) – Ontwerper: Paul Dennen – Illustraties: Clay Brooks, Anika Burrell, Nate Storm, Dan Taylor – Spelers: 2-4 – Speeltijd: 45 – 90 minuten – Leeftijd: 13+ – Nederlands: Nee

Schatzoekers opgelet! Er is een onontdekte kerker gevonden en de geruchten gaan dat er waardevolle schatten liggen begraven. Waar die schatten liggen? Dat weet dus niemand. Nog nooit heeft iemand het gewaagd om zelfs maar een voet te zetten in de catacombe die vol gevaren lijkt te zitten. Durven jullie het avontuur aan en de dieptes van Clank! Catacombs te betreden.

Clank! Catacombs werd besproken in aflevering 43 van de Speloptafel-podcast. Die vind je hier.

Doel: In Clank! Catacombs, ga je op avontuur uit in een nog onontdekte catacombe. Dit doe je  met als doel de meest kostbare schatten te verzamelen en heelhuids weer uit de catacombe te ontsnappen. Lukt je dat, dan wordt jij misschien de winnaar van ‘Clank! Catacombs’.

Mechanismen: Deck Building, Tile placement, Push your Luck.

Werkwijze: ‘Clank! Catacombs’ is een Deck Building spel. Dit houd in dat alle spelers het spel beginnen met dezelfde set van 10 kaarten. Aan dit deck kaarten worden gedurende het spel kaarten toegevoegd en krijgen de spelers de mogelijkheid slechte kaarten juist uit het deck te verwijderen.

De kaarten waarmee je start geven je de mogelijkheid bepaalde acties uit te voeren. Zo zijn er bijvoorbeeld kaarten waarmee je kunt verplaatsen door de catacombe, terwijl andere kaarten je de mogelijkheid geven om nieuwe kaarten aan te schaffen. Ook vind je kaarten met een negatief effect. Deze negatieve kaarten zorgen ervoor dat jouw aanwezigheid in de catacombe lawaai (Clank!) maakt, waardoor je sneller door de draak zal worden verslonden. Hier later meer over.

Wat Clank! Catacombs anders maakt dan zijn voorgangers is dat de catacombe wordt gevormd door de spelers zelf. Wanneer een speler een pad bewandeld dat nog nergens op uitkomt, plaatst de speler een tegel, die van een gesloten trekstapel wordt getrokken. Op deze manier vormt zich een bord dat elk spel verschillend is.

Dit artikel gaat verder onder deze advertentie:

Elke beurt trekken spelers 5 kaarten van hun trekstapel en spelen al deze kaarten tijdens hun beurt. Door deze kaarten te spelen kunnen spelers zich een weg banen door de catacombe. Veel kaarten bevatten een koopwaarde (Skill), waarmee nieuwe kaarten kunnen worden aangeschaft. Op deze manier kunnen spelers hun deck strategisch uitbouwen tot een deck waarmee je allerlei combo’s op tafel kunt krijgen.

Kaarten bevatten onder anderen éen of meerdere zwaard- of schoensymbolen. Wanneer een speler een kaart met een schoen speelt, kan hij per gespeelde schoen éen kamer verplaatsen. Sommige verplaatsingen kosten echter meer schoentjes, terwijl je tijdens andere verplaatsingen monsters moet bevechten. Deze monsters bevecht je door kaarten met zwaardsymbolen te spelen.

Bijna alle kaarten die je kunt kopen hebben ook een kaarteffect. Deze effecten zijn soms negatief, maar de meeste kaarten geven je positieve bonussen. Zo zorgen deze kaarten er bijvoorbeeld voor dat je in jouw beurt extra kaarten kunt trekken. Andere kaarten leveren je goudstukken op waarmee je handige voorwerpen op de markt kunt aanschaffen. En heb je tijdens jouw avontuur schade opgelopen, zorgen sommige kaarten  dat je daar weer van hersteld.

Een wandeling door de catacombe zorgt echter wel voor het nodige geluid en daarom zorgen sommige kaarten ervoor dat je tijdens jouw reis lawaai maakt. Wanneer een kaart +Clank aangeeft, plaats je een blokje van jouw kleur op het daarvoor bedoelde bord. Wanneer spelers kaarten in hun beurt kopen en de nieuwe kaarten die worden opengedraaid bevatten een draaksymbool, dan wordt de draak actief. Alle blokjes in de verschillende spelerskleuren die door +Clank zijn ingeleverd worden in een zak gestopt, waarna er een aantal blokjes, gelijk aan het gevarenniveau van de draak, uit de zak wordt getrokken.

Wanneer er uit de zak een zwart blokje wordt getrokken, is er niks aan de hand. Wordt er een blokje van een speler getrokken, dan wordt dit op de gezondheidsbalk van de betreffende speler gelegd. Wanneer een speler vervolgens 10 blokjes in zijn of haar kleur op de gezondheidsbalk heeft liggen en niet terug is gekeerd uit de kerker, dan overleefd hij of zij het avontuur niet en scoort dan geen punten voor de einduitslag.

Om terug te keren uit de kerker mag je niet met lege handen aankomen bij de uitgang. Om te ontsnappen moet je minstens 1 schat uit de catacombe meenemen. Tijdens het ontdekken van de catacombe, komen spelers sommige kamers tegen waar een schat ligt verborgen. Hoe meer kamers worden ontdekt met schatten erin, hoe waardevoller de schatten worden. Aan het begin van de ontdekkingstocht mogen spelers slechts 1 schat met zich meedragen, maar na aankoop van een rugtas op de markt mogen de spelers zelfs een tweede schat met zich meedragen. Wanneer een speler een schat heeft opgepakt mag hij terug naar de uitgang en kan dan ontsnappen.

Wanneer een speler het einde heeft bereikt is het spel nog niet afgelopen. Nu moeten alle andere spelers zo snel mogelijk de kerker zien te ontvluchten. Elke keer dat een speler die uit de kerker is ontsnapt namelijk aan de beurt komt, trekt hij in plaats van zijn beurt te spelen een aantal blokjes uit de zak. Op deze manier gaan de spelers die nog in de kerker zijn op een rap tempo dood.

Wanneer alle spelers de kerker met een schat zijn ontvlucht, of helaas in het harnas zijn gestorven  gaan spelers over tot de eindtelling.

In deze fase van het spel worden alle punten geteld. Spelers die het einde hebben gehaald krijgen nu punten voor verschillende onderdelen. Zo krijgen spelers bijvoorbeeld punten voor kaarten in hun deck en voor de schatten die ze hebben verzameld. Nadat alle punten zijn geteld wordt de speler met de meeste punten uitgeroepen tot winnaar van het spel.

Dit artikel gaat verder onder deze advertentie

Componenten: De componenten van het spel zijn prima. Er zit een mooie zak bij het spel waaruit de bokjes worden getrokken, de tegels die de kerker vormen zijn erg divers en zorgen dat er een interessante plattegrond ontstaat. De Kaarten zijn voorzien van mooi artwork en bevatten een leuke dosis aan humor.

Interactie: Je moet tijdens het spel goed in de gaten houden wat je tegenspelers aan het doen zijn. Wanneer er een schat is opgepakt moet je goed opletten wanneer ze weer teruggaan naar de uitgang, anders betekend dat misschien je dood.

Oordeel: Dire wolf heeft ondertussen al veel varianten van Clank! op de markt gebracht. De Catacombs variant steekt er wat mij betreft wel met kop en schouders bovenuit.

Eerder al werd Clank! Legacy uitgebracht, die terecht wordt gezien als éen van de beste spellen ooit gemaakt. Clank! Catacombs doet daar wat mij betreft niet aan onder.

Het feit dat spelers door het plaatsen van tegels, zelf een kerker bouwen zorgt voor zeer unieke en soms hilarische situaties. Spelers kunnen letterlijk verdwalen in de kerker die gebouwd wordt.

Elke keer dat ik dit spel speel is de kerker volledig anders. Soms loop je een kant op en kom je kamer na kamer geen schatten tegen, terwijl aan de andere kant van de kerker de éen na de andere schat tevoorschijn komt.

Het spel is luchtig genoeg om dit soms oneerlijke gangenstelsel als negatief punt te benoemen. Er zijn namelijk altijd manieren om toch tot een succesvol resultaat te komen.

Al met al zorgt Clank! Catacombs ervoor dat ik voorgangers van de serie niet snel meer uit de kast zal pakken en altijd voor de Catacombs variant zal gaan.

Door Fabian