Cities (999 Games) – Ontwerper: Steve Finn, Phil-Walker Harding – Illustraties: Jorge Tabanera Redondo – Spelers: 2 – 4 – Speeltijd: 30 – 40 minuten – Leeftijd: 10+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: klik hier
Duik in de wereld van stedenbouw en stel een plan samen om een gehele wijk van de stad te ontwerpen in steden zoals Barcelona, Londen en Rio de Janeiro. Jouw taak is om een harmonieuze balans te vinden tussen woonwijken, commerciële centra, groene parken en levendige recreatiegebieden. Ben jij in staat om functionele stadsdelen te creëren en de stedelijke landschappen te transformeren? Ga de uitdaging aan en laat je creativiteit de vrije loop!
Mechanismen: Open draften, Tegelleggen, Contract- en doelstellingen
Doel: In Cities ontwerp je een wijkplan voor een wereldstad. Dit doe je door verschillende items te plaatsen in een persoonlijke plan, een raster van 3×3 of 3×5 tegels. Na 4 rondes (bij 2 spelers) of 8 rondes (bij meer spelers) volgt de eindtelling, gebaseerd op scoringskaarten, set-collecties en behaalde doelstellingen op de stadstegel.
Werkwijze: Op tafel ligt een gemeenschappelijk speelbord, dat de stad voorstelt waaraan je werkt. Het bord bevat rijen met vier items, waarvan de eerste drie items zichtbaar zijn en de vierde is verborgen. Elke speler krijgt een starttegel en een aantal meeples (8 bij 2 spelers, 4 bij meer spelers).
Tijdens een spelersbeurt ruil je en meeple in voor een item van het speelbord en plaats je deze in het persoonlijke plan. De achtergebleven meeple dient als visuele herinnering dat er in de betreffende rij geen item meer gepakt mag worden.
Over welke items hebben we het dan? Plattegrondtegels: Dit is de basis van je plan, met hierop afgebeeld de verschillende soorten terreinen zoals; bouwgrond, recreatiegebieden en watervelden. Verfraaiingen: Dit zijn kleine tegels, die geplaatst worden op specifieke terreinen van je plattegrond. Denk hierbij aan bomen en fonteinen in je recreatiegebieden en verschillende bootjes in het water. Het doel is om setjes te creëren van vier verschillende items per terrein voor extra punten.
Dit artikel gaat verder onder deze advertentie:
Gebouwen zijn onderdelen van plastic en komen in vier verschillende kleuren. Deze gebouwen moeten geplaatst worden op de overeenkomstige kleur bouwgrond of op een eerder geplaatst gebouw. Op deze manier kun je gebouwen creëren die variëren van 1 tot 4 verdiepingen hoog.
En tot slot heb je de eindspel scoringkaarten. De verkregen kaarten verzamel je nabij het plan en geven punten voor onderdelen in het spel. Denk hierbij aan specifieke combinaties van gebouwkleuren, hoogtes en aangesloten of juist afzonderlijke terreinen.
De strategie wordt voornamelijk bepaald door de eindscoringskaarten, waarbij je probeert synergiën te creëren tussen de kaarten onderling. Maar ook de doelstellingen van elke stad zijn belangrijk onderdeel, waarbij elke stad eigen doelstellingen heeft, welke grotendeels overeenkomen met de werkelijkheid. Is het plan onderdeel van de metropool New York? Dan is het voordelig om de hoogte in te gaan. Gaat het om Venetië? Dan ligt de focus op watervelden in verschillende configuraties.
Interactie: De interactie vindt plaats op het gemeenschappelijke speelbord waarbij spelers strijden om de verschillende items, maar ook om de verschillende doelstellingen die op de stad worden weergegeven. De interactie neemt toe vanaf het spelen met 3 of meer spelers, waarbij de dynamiek en spanning toenemen.
Oordeel: Cities is een eenvoudig en ontspannen familiespel dat, ondanks zijn eenvoud, voldoende ruimte biedt voor interessante keuzes. Het is ideaal als ‘gateway-spel’ om nieuwe spelers kennis te laten maken met bordspellen.
Hoewel het artwork wat te wensen overlaat, spreekt het bouwen aan je wijk met de verschillende items enorm tot de verbeelding en biedt het geheel een esthetisch aangename ervaring.
Het spel biedt bij twee spelers minder spanning en speelt dan te makkelijk weg. De aanbeveling is om dit spel op te zetten bij of meer spelers, waarbij de dynamiek en interactie beter tot zijn recht komt.