Natuurlijk draait het op Spiel om het spelen van spellen, maar als je de mensen met de goedgevulde tassen ziet lopen, dan heb je vaak ook het idee dat het vooral op het kopen van spellen gaat. Maar dan moet er wel iets te verkopen zijn. Elk jaar is het weer een terugkerend probleem voor uitgevers: zijn er wel genoeg spellen. En komen ze überhaupt wel op tijd opdagen?
Meer over de gebeurtenissen op Spiel in aflevering 44 van de Speloptafel-podcast. Daarin komen de betrokken uitgevers ook zelf aan het woord.
Je kan als uitgever je bezoek aan Spiel nog zo goed voorbereiden, buiten jouw schuld om, kan het in de laatste week alsnog volledig in duigen vallen. Komen de bestelde spellen wel door de douane heen? En nemen we er wel genoeg mee?
Geert-Jan Ekkel van Meeple Master was een van de uitgevers die behoorlijk met zijn handen in zijn haar zat. En het vroeg behoorlijk wat ‘ondernemers-creativiteit’ om zijn kickstarter Thema Park Mania op tijd in Duitsland te krijgen. “Op 12 september waren de spellen gearriveerd in Duitsland”, legt Geert-Jan uit. “Maar dan krijg je te maken met de Duitse bureaucratie.”
En die bureaucratie zat in dit geval bij de Duitse douane, die de vier pallets met spellen niet wilde vrijgeven. “We hadden dan ook op Kickstarter netjes gemeld dat de spellen er waren, maar dat ze vast werden gehouden bij de douane”
Na heel wat belletjes krijgt Geert-Jan het wel voor elkaar dat de partij van twaalf pallets wordt opgesplitst. Vier pallets zouden naar Essen mogen en de rest is dan voor de latere verkoop. “Maar maandagochtend, drie dagen voor het begin van Spiel, werden de spellen vrijgegeven door de douane. Maar dan heb je nog geen idee waar ze zijn, want dat regelt de transporteur. Dinsdag wisten we dat wel en zijn we twee keer wezen rijden om de spullen op te halen. Er pasten precies twee pallets in het busje.”
Dit artikel gaat verder onder deze advertentie
Jolly Dutch
De nood was bij Jolly Dutch misschien nog wel groter. Daar werd de nieuwste versie van Chartered: Building Amsterdam pas op woensdag geleverd in het beursgebouw. “Hij zou eerst drie weken geleden worden geleverd”, zegt Alexander Kneepkens van Jolly Dutch. “Dat werd vervolgens een week later en toen weer een week later. “En uiteindelijk kwamen hier donderdagmiddag om vier uur de vier pallets aan.”
Zeker op donderdag en vrijdag ‘vlogen’ volgens Kneepkens de nieuwe edities van het grote debuutspel van Jolly Dutch van de plank af. “Maar dat was niet de enige. We kregen al vrij snel door dat de vraag naar een van onze kleinere spellen, Panda, een stuk groter was dan we hadden verwacht. Ja, die is dus uitverkocht. En dan bedoel ik ook écht uitverkocht. Zelfs op het hoofdkantoor in Veenendaal hebben we geen exemplaren meer. Maar de nieuwe druk is onderweg.”
Het is volgens Kneepkens altijd een lastige afweging hoeveel spellen er meegenomen moeten worden. “We dachten veilig te zijn door ook te kijken naar de verkopen van vorig jaar. Wat liep er goed. Maar we hebben dus verkeerd gegokt. De nieuwe druk van Panda had er dus al moeten zijn. Maar het blijft natte vingerwerk.”
Dit artikel gaat verder onder deze advertentie
Ome Gert van de transportservice
Bijna mis ging het bij H-Town Games, verderop in hal 5. René Coenen en Paul Mulders gingen er vanuit dat hun 125 exemplaren van de vooruitgestuurde productie toch wel op tijd in Nederland, danwel in Duitsland zouden aankomen. Dat was niet het geval.
Ome Gert was de reddende engel, schrijft Paul op sociale media, want hij kwam de doos met exemplaren van Dibs alsnog op de beursvloer brengen.
Sold Out
Maar ‘uitverkocht’ blijft voor veel uitgevers toch meest uitgesproken woord dit jaar. Niet alleen populaire titels als Civolution, Andromeda’s Edge en SETI en Saltfjord waren vrij snel uitverkocht.
Maar ook bij kleinere uitgevers kwamen de bordjes ‘sold out’ tevoorschijn, zoals bij Gamin’BIZ bij het nieuwe Kintsugi. “Het is echt ongelofelijk”, zegt Wido Grimbergen van distributeur en uitgever HOTGames. “Lost Light, ook een titel die we hier verkocht, was ook al uitverkocht.”
Grimbergen: “Zelf wilde ik ook nog vijf titels halen, maar daar waren er ook al drie van uitverkocht, zoals Babylon en Tea Garden. Maar het meest vreemde dat ik heb gezien is ‘sold out, come back tomorrow’. Dat vond ik toch zo opmerkelijk. Waar tover je het dan vandaan. Je hebt het wel ergens staan, maar je wilt het nu niet verkopen. Probeer je dan een kunstmatige schaarste te creëren.”
Dit artikel gaat verder onder deze advertentie
Lang gezicht
Verderop in hal twee staat dan Geert-Jan Ekkel nog steeds kopieën van Theme Park Mania te verkopen en ook exemplaren te overhandigen die door Kickstarter-backers worden opgehaald.
“Als die spellen er dan niet zijn, dan is dat wel de nachtmerrie van een uitgever”, zegt hij met een grijns op zijn gezicht. “Kijk, we hadden hier heus wel kunnen staan, want we hebben vijftien demonstratie-exemplaren. We hadden hier de spellen kunnen laten zien, maar waarschijnlijk wel met een lang gezicht.”
Mijn spellen smaak komt gelukkig niet overeen met de massa. Sold out is een woord die ik dan ook niet snel zal horen. Vorig jaar was dat wel een paar keer het geval maar toen liet ook ik me een beetje meevoeren met de hype en uiteindelijk blijkt dat achteraf geen probleem te zijn. Kan me wel goed voorstellen dat je als uitgever blij bent met voldoende spellen die je kan aanbieden op Spiel.