De Nederlandse uitgever Jolly Dutch Games gaat flink uitbreiden. Er komt een compleet nieuwe distributielijn, maar via die lijn worden alleen ‘eco-friendly’-spellen uitgebracht. Het eerste spel in de nieuwe lijn is Angry Raccoons van Remko Ketelaar. 

Alexander Kneepkens is oprichter van Jolly Dutch Games. 

Wat houdt Jolly Distribution in?

Kneepkens: “Eigenlijk is het een nieuwe zijtak van Jolly Dutch. Daarbij hebben we als doel om uitgevers en spelauteurs die nog niet zo’n groot bereeik hebben bij winkels een handje te helpen.”

Maar jullie waren zelf toch ook al uitgever?

“Zeker. En dat blijven we ook doen. Deze spellen die we nu voor anderen gaan distribueren, blijven ook onder hun label staan. Alleen, wij zijn het verkoopkanaal richting winkels, omdat wij dat inmiddels hebben opgebouwd in de afgelopen jaren. Het is vaak zo dat winkels liever meerdere verschillende spellen bestellen van één partij, omdat dan bijvoorbeeld de verzendkosten lager zijn.”

Dus jullie willen die kleine uitgevers/auteurs gebruik laten maken van jullie netwerk?

“Juist. Een soort opstapje voor deze jonge partijen. Tijdens de herfstvakantie gaan we er nog twee aankondigen. Dat zijn ook projecten waar wij vinden dat er potentie in zit en die willen we graag helpen.”

Wat houdt eco-friendly in?

“Je ziet op steeds meer spellen ‘eco’ tevoorschijn komen. En iedereen heeft een eigen interpretatie daarvan. Voor ons betekent eco-friendly dat onze spellen, als je er echt geen zin meer in hebt, zo op de composthoop kunt gooien. Denk dan aan afbreekbaar plastic, FSC-materialen, biologisch afbreekbare inkt en hars in plaats van lijm. Natuurlijk hebben die spellen nog steeds een CO²-footprint en die compenseren we. Jammer genoeg, kunnen we die niet helemaal naar nul terugbrengen, maar met de compensatie lukt het wel een beetje.”

Waarom?

“We vinden dat we een bijdrage moeten leveren met onze hobby. Dat is het minimum dat we moeten doen voor de volgende generatie. Onze hobby draait veel om fysieke producten en op deze manier maak je het zo min mogelijk belastend voor het milieu.”

Denkt u dat gamers hier op zitten te wachten?

“Nee, eigenlijk niet. Sterker nog, ik denk dat bijna niemand er op dit moment iets om geeft. Maar ik heb de hoop dat dat gaat komen. Ik zie het dan ook niet zozeer als een marketingding. Het zou geen reden moeten zijn voor spelers om onze spellen te kopen. Onze spellen moeten gewoon van zichzelf goed zijn en dan is het mooi meegenomen dat het eco-friendly is. Maar voor mij zou eco-friendly eigenlijk bij elke, in ieder geval Nederlandse partij, erin moeten komen.”

Het eerste spel is dus Angry Raccoons van Remco Ketelaar. Hoe is dat contact tot stand gekomen?

“We kwamen Remco tegen op de beurzen. Daar stond hij te demoën met zijn prototype en later met zijn geproduceerde versie. En eigenlijk hadden we meteen een klik met deze jonge ondernemer, want hij heeft naast zijn spellenbedrijfje (Startboard Games, red.) nog andere ondernemingen. We raakten aan de praat en wilden kijken of we ons netwerk voor hem konden inzetten. Natuurlijk is het wel de bedoeling dat we er allebei iets aan over houden, maar het blijft wel nog steeds zíjn spel.”

Gaan deze spellen ook horen tot het Jolly Dutch abonnment, de Jolly Club?

“Nee. Deze spellen blijven onder hun eigen merknaam uitkomen en zijn dus ook echt onafhankelij. En onze Jolly Club spellen bestaan altijd uit 110 kaarten in hetzelfe doosje. In Angry Raccoons zitten ook dobbelstenen, grotere kaarten en wat platen, die zouden niet in het doosje passen.”

Angry Raccoons is een spel waarbij Hillbillies en boze wasberen het met elkaar aan de stok krijgen. Met dobbelstenen en kaarten proberen de hillbillies de wasberen te verjagen. Daarbij kunen de spelers elkaar ook dwarszitten met de kaarten. Angry Raccoons. Maker: Remco Ketelaar. Spelers: 2-5, Lengte: 25 tot 80 minuten. 

Het bovenstaande artikel is slechts een deel van het gesprek met Alexander Kneepkens over de nieuwe distributielijn van Jolly Dutch Games. In de zevende aflevering van de podcast van Speloptafel is een uitgebreider gesprek te horen. 

Door Redactie