Producent: Portal Games
Maker: Tim Armstrong
Illustraties: Hanna Kuik
Spelers: 1-5
Tijd: 20-60 min
Nederlands: nee
Verkrijgbaar: klik hier
In Imperial Settlers en in Empires of the North probeerden je mannentjes de wereld te veroveren, maar in Imperial Miners duiken ze de grond in. Daar zitten de waardevolle diamanten! En als je dan onderweg naar beneden bent, kan je onderweg naar boven best wat leuke dingen meenemen, of niet soms?
DOEL: Bouw een mijn, bestaande uit kaarten, van maximaal vier lagen diep. Als je een nieuwe kaart neerlegt, mag je onderweg terug naar boven, eerder neergelegde kaarten activeren. Sommige mijnkaarten leveren diamanten op. Degene met de meeste diamanten wint het spel.
MECHANISMEN: Kaarten, locatie-activitatie
WERKWIJZE: Iedere speler krijgt een aantal kaarten die op één van de lagen van de mijnen gebouwd kunnen worden variërend van laag I tot IV. Die kaarten kosten soms geld (laag II en III) en leveren vervolgens ook iets op.
Het spel bestaat uit tien ronden en in elke ronde wordt een kaart toegevoegd aan de mijn. De ronde begint met een gebeurtenis die geldt voor die ronde. Daarna wordt een kaart toegevoegd en onderweg terug naar boven mag er steeds een kaart opnieuw geactiveerd worden. Daarom zijn de kaarten op het diepste niveau (IV) ook zo interessant, omdat je dan niet alleen direct twee diamanten krijgt, maar ook drie kaarten op drie verschillende niveau’s kan activeren.
Om het spel wat diepgang te geven zijn er ook want ontwikkelingssporen die ook bonussen opleveren tijdens het spel.
Kaarten hebben ook verbindingen met goudkarretjes. Die zijn soms gevuld, maar soms ook niet. Als je twee gevulde goudkarretjes aan elkaar weet te leggen, dan levert dat nog een bonus op aan het einde van het spel.
COMPONENTEN: Het spel speelt in hetzelfde universum als Empires of the North en Imperial Settlers en heeft dus ook dezelfde artwork, een soort schattige mannetjes lopen door de mijn, over je kaarten, vaak ook met een lekkere knipoog en een behoorlijke dosis humor.
Verder zijn de diamanten, borden, ontwikkelingssporen en andere onderdelen van prima kwaliteit. Het zijn spullen die tien jaar geleden als fantastisch werden bestempeld, maar nu als gemiddeld worden gezien.
MOEILIJKHEIDSGRAAD: Het spel is het simpele broertje of zusje van de Imperial Settlers en Empires of the North. Het erg simpele broertje. Het heeft bijna het ‘filler-niveau’, maar daar neemt het net teveel ruimte voor in op tafel.
Het spel is in een paar minuten uitgelegd. En sommige kaarten zijn dan een beetje ingewikkeld in de uitvoering, maar elke 10-jarige kan dit spel moeiteloos spelen.
INTERACTIE: Interactie is bij dit spel niet-bestaand. Iedereen is dusdanig met zijn of haar eigen mijn bezig, dat er sprake is van een multiplayer-solitaire. Bepaalde delen van het spellen mogen (of moeten zelfs) tegelijkertijd uitgevoerd worden.
Het is vrijwel onmogelijk dwars te zitten bij dit spel. Maar ook daar zijn liefhebbers van.
OORDEEL: Voor mensen die echt een simpel spel in een half uur willen spelen, zonder veel bemoeizucht van anderen, dan is Imperial Settlers echt een ideaal spel. Het speelt bijzonder snel weg, de regels zijn simpel, maar het biedt gelukkig nog wel genoeg uitdaging om nog interessant te zijn.
Het is opmerkelijk dat Portal Games met het spel uit deze Imperial-serie zo’n andere kant op gaat, maar dat is misschien ook wel een compliment waard. Na Imperial Settlers en Empires of the North (twee spellen die in de basis redelijk op elkaar leken) was het nog maar de vraag of we echt zaten te wachten op een soortgelijk spel.
Voor de veelspeler is Imperial Miners mischien niet hetgeen dat ze zoeken en is het misschien te licht, maar voor de liefhebbers van de wat lichtere euro-spellen, is het best een goede aanvulling in de spellenkast.
Een bespreking van het spel komt ook voor in de elfde aflevering van de Speloptafel-podcast: