Dibs! (H-Town Games) – Ontwerper: Daniel Danzer – Illustraties: Henrique Athayde – Spelers: 2 – 5 – Speeltijd: 10 – 30 minuten – Leeftijd: 8+ – Nederlands: ja
Begin oktober vindt in Duitsland de bordspellenbeurs Spiel plaats. Nergens ter wereld komen er in een paar dagen zoveel bordspellenliefhebbers bij elkaar. Het is de ideale plek voor een bordspellenuitgever of -maker om zijn of haar bordspel op de markt te brengen.
Rene Coenen en Paul Muldes vertelden over Kintsugi in aflevering 40 van de Speloptafel-podcast. Die vind je hier.
In ‘Ik ga naar Duitsland en ik neem mee…’ gaat Speloptafel in gesprek met uitgevers die hun nieuwe spel of spllen in de spotlights zetten. In deze aflevering gaan we in gesprek met Rene Coenen en Paul Mulders van H-Town Games. De twee jeugdvrienden uit Limburg (H-Town staat voor het plaatsje Herkenbosch in Zuid-Limburg) besloten om in corona-tijd één dag in de week te besteden aan hun nieuwe avontuur. Dat leverde eerste Beetle to the Bubble op en nu dus het spel Dibs!
Het kleine rijtjeshuis aan de Bergweg in Rotterdam-Noord is één dag in de week het bruisende hoofdkantoor van H-Town Games. “Welkom!”, roept Paul van bovenaan de trap naar beneden.
Boven in een kleine woonkamer zitten Paul en Rene samen klaar om hun ‘passieproject’ Dibs! te demonstreren. “Ik heb gamedesgin gestudeerd”, legt Rene uit, “en Paul zat al bij een andere uitgeverij, Quined. Een paar jaar geleden kwamen we elkaar weer tegen en besloten we samen hier iets mee te gaan doen. We weten hoeveel tijd er in het ontwikkelen en bedenken van een spel zit, dus we wilden liever aan de uitgeverskant zitten. Projecten die behapbaar zijn, potentiële producten die al bestaan, waar wij heil in zien.”
Na een lange zoektocht, onder meer via de Spiel-versie die door corona online werd gehouden, kwamen de twee heren uit bij Beetle to the Bubble, een spel van Jeroen Geenen. “We zoeken vooral spellen voor de familiecategorie”, leggen Paul en Rene uit. “Niet te zwaar, niet te makkelijk, snel uit te leggen, maar wel met diepgang. En… en dat is het belangrijkst… heel veel interactie.”
In Dibs! probeer je kaarten te spelen, die overeen komen met een aantal dobbelstenen die op tafel liggen. Op de dobbelstenen staan kleuren of voorwerpen. Die komen overeen met de voorwerpen op je kaarten. Als je een kaart wilt spelen met een blauwe diamant, dan moet er wel een diamant op een van de dobbelstenen liggen en een blauwe kleur. Aan het einde van de ronde, waarbij spelers kaarten in de doos mogen gooien, worden de kaarten in volgorde afgehandeld. Als kleur en voorwerp kloppen, dan levert dat twee punten op. Maar die dobbelstenen worden dan niet meer gebruikt, zodat spelers die erna komen, minder kans hebben. Als één van de twee componenten klopt, dan levert het één punt op. Als allebei de componenten niet meer op tafel liggen, dan kost het een punt.
Het verhaal achter dit soort spellen is vaak ondergeschikt aan de rest van het spel. “Maar het gaat over Opa Jansen”, legt Rene met een grote glimlach op zijn gezicht uit. “Dat is de man met die snor en hij organiseert elk jaar een soort schatzoektocht in het bos.”
Vervolgens ontstaat er een discussie tussen Paul en René wat nu de verhouding is tussen Opa Jansen en de rest van de hoofdrolspelers. Want wat doet tuinkabouter Gnorbert (die houdt van kikker-rodeo) nou precies bij Opa Jansen. En wat te denken van Toverkat Fred (die denkt dat hij een magiër is) en Suzy Schimmel, die van paddestoelen houdt.
Dit artikel gaat verder onder deze advertentie:
Maar als je denkt dat Dibs! een schattig en lief spelletje is, zoals de artwork doet vermoeden, die komt bedrogen uit als uiteindelijk iemand het woordt DIBS! roept, wat het teken is voor het begin van de ronde.
Keihard worden de combinaties opgesomd, kaarten in de doos in het midden van de tafel gesmeten en nog maar kaarten erin gegooid, ogenschijnlijk op goed gelukt. En de gast die het voor het eerst gade slaat vraagt zich af wat er allemaal in vredesnaam voor zijn ogen afspeelt.
“Ja, je moet wel even opletten ja”, lacht Paul (er wordt heel erg veel gelachen aan tafel). “Maar na een paar rondjes heb je het wel door.” Rene voegt daaraan toe dat het echt wel wat meer is dan lukraak kaarten in een doos gooien. Want degene die dat doet wordt in de meeste gevallen keihard afgestraft.
Dibs! is een spel dat misschien op het eerste gezicht heel intens overkomt, maar na een paar ronden krijg je absoluut wel door wat je moet doen en waar je op moet letten. Maar, onderaan de streep is Dibs! wel een partyspel voor mensen die snel kunnen schakelen. Het leent zich ideaal voor een avondje tussen de zware spellen door of voor in de kroeg (mits je op een plek bent waar wat herrie gemaakt mag worden).
De bedoeling was dat Dibs! rond dit tijdstip op kickstarter zou verschijnen. Maar een paar uur voor het bezoek hebben de heren besloten om het project toch nog wat weken uit te stellen. “We zijn echt suprer trots op het resultaat, maar het zou zonde zijn dat we beide het gevoel zouden hebben dat we een kickstarter gaan afraffelen, omdat die voor Spiel de deur uit moet.”
Het spel ligt al bij de fabriek en Rene en Paul verwachten dat er zo’n 150 copiën op Spiel verkrijgbaar zullen zijn. “Noem het maar een voorzichtige lancering van ons spel”, voegt Rene er aan toe. “We laten de mensen kennismaken met het spel en dan hebben we straks een campagne die helemaal af is.”
En hoeveel verwachten de heren straks op te halen met de campagne. Paul, droogjes: “Vijf miljoen…”
Rene Coenen en Paul Muldes vertelden over Kintsugi in aflevering 40 van de Speloptafel-podcast.