Kuldhara (Jolly Dutch) – Ontwerper: Glenn Dejaeger – Spelers: 1 – 4 – Speeltijd: 45-90 minuten – Leeftijd: 12+ – Nederlands: ja
Begin oktober vindt in Duitsland de bordspellenbeurs Spiel plaats. Nergens ter wereld komen er in een paar dagen zoveel bordspellenliefhebbers bij elkaar. Het is de ideale plek voor een bordspellenuitgever of -maker om zijn of haar bordspel op de markt te brengen.
Glenn Dejaeger vertelde over Kuldhara in aflevering 39 van de Speloptafel-podcast. Die vind je hier. Alle foto’s die je ziet zijn van een prototype van het spel. Zo wordt onder meer de artwork nog compleet veranderd.
In ‘Ik ga naar Duitsland en ik neem mee…’ gaat Speloptafel in gesprek met uitgevers die hun nieuwe spel in de spotlights zetten. In deze aflevering gaan we in gesprek met Glenn Dejaeger (41). De IT-specialist uit Vlaams-Brabant werkte jarenlang aan het spel Kuldhara en is te zien als demo op Spiel, bij uitgever Jolly Dutch. Volgend jaar moet het na zes jaar voorbereiding daar ook te koop zijn.
Hij mag dan geen ervaren spellenmaker zijn, verhalen vertellen kan Glenn Dejaeger als de beste. Met wijde armgebaren vertelt hij over zíjn project, Kuldhara. En ook over het verhaal erachter.
“Kuldhara is een dorpje in Rajasthan, in noordelijk India”, legt hij uit. “In de woestijn. Ja, niet veel mensen weten dat India ook woestijn heeft. Het dorpje werd 800 jaar geleden gesticht en ook vrij snel een spookdorp geworden, omdat alle bewoners van de ene op de andere nacht zijn gevlucht omdat ze bedreigd werden door de koning. Het werd een spookdorp en ‘s nachts spoken de oorspronkelijke bewoners daar nog altijd rond.”
De spelers gaan in het spookdorp op zoek naar edelstenen om daar sieraden van te maken. Maar de spelers moeten er wel voor zorgen dat ze voor zonsondergang weer weg zijn.
Het idee voor Kuldhara is ontstaan uit de wens om een spel te maken waar de familie aan mee kon doen, inclusief de kinderen. “Er zijn twee manieren om een spel te bedenken”, begint Glenn. “Of je begint met het thema of je begint met de mechanics. En ik ben begonnen met de mechanics. Want thuis spelen we graag een spel met engine building als core mechanic.”
In Kuldhara verplaatsen de spelers hun dromedaris door het dorp en doorzoeken ze verschillende plekken in het zoektocht naar juwelen. Die juwelen worden op een rooster met zeshoeken gelegd. Als het patroon van de juwelen overeenkomt met een van de sieradenkaarten dan, scoort de speler die punten. Een deel van de juwelen blijft liggen, daarmee worden toekomstige sieraden makkelijker of juist moeilijker te maken.
“Het uiteindelijke doel is de puzzel leggen. Maar ik vond dat er wel wat diepgang in het spel mocht zitten en dat je niet zomaar die edelstenen kon verwerven. Maar dat je ook een soort planning moest doen om aan de juiste edelstenen te komen.”
Tijdens de testfase werd het spel meerdere keren vergeleken met Splendor, maar volgens Glenn heeft Kuldhara meer te bieden. “Het spel had net als Splendor kunnen zijn: je komt aan die edelstenen, maar hóe kom je eraan? En nu is het ook een puzzel om op een optimale manier aan zoveel mogelijk juwelen te komen. En hoe je die gaat uitladen en op je bordje gaat leggen.”
Met de mechanics in de achterzak moest Dejaeger wel nog op zoek naar een bijpassend thema. Hij stuitte uiteindelijk op de legende uit India. “Ik ben gaan graven op het internet en toen kwam ik hier op uit”, lacht Glenn. “En ik zag het meteen als een perfect match.”
Dit artikel gaat verder onder deze advertentie:
De zoektocht
En toen begon het onderdeel waar veel beginnende spellenontwerpers misschien nog wel de meeste moeite hebben: het vinden van een uitgever. Het leuren met het spel leverde niet veel op en de uitbraak van corona zorgde voor nog meer tegenslag. “Toen moest ik online mijn spel gaan promoten”, zegt Glenn. “Dat gaat gewoon niet. En later moest ik formulieren invullen en als je dan bij ‘hoeveel spellen heb je eerder al gepubliceerd’ een nul moet opschrijven, dan weet je al dat je onderaan de stapel komt te liggen.”
Begin vorig jaar besloot Dejaeger het over een andere boeg te gooien. In plaats van krampachtig op zoek te gaan naar een uitgever, besloot hij allereerst zijn spel te promoten, op sociale media en op spellenbeurzen.
“En dus stond ik met mijn eigen hoekje op Zuiderspel vorig jaar”, legt hij uit. “Daar stond ook Jolly Dutch en ik dacht dat zij sowieso wel een uitgever konden zijn die perfect bij mijn spel zouden passen. Dus ik had een mailtje gestuurd naar Alex en die had toegezegd dat hij een kijkje zou komen nemen.”
Op de zaterdag kwamen twee medewerkers van Jolly Dutch langs om het spel te spelen. Het zou een testsessie worden met één of twee ronden, maar al snel besloten ze om het hele spel uit te spelen. “Als je dat dan hoort en ziet, durf je eigenlijk niet te positief te zijn. Ik had al te vaak de deksel op de neus gekregen. Dus ik ben gewoon op de beurs blijven staan en het spel blijven demonstreren. Maar later op de dag kwam Alexander (Kneepkens, directeur van Jolly Dutch, DD), met de mededeling dat die Jolly Dutch-medewerkers eerder op de dag het wel heel erg leuk hebben gehad met Kuldhara. En later zijn er ook nog drie andere mensen van Jolly Dutch het komen spelen.”
“Stel dat het nou niks was geworden, dan was het spel waarschijnlijk niet uitgebracht. Ik heb wel gedacht aan Kickstarter, maar daar komt zoveel bij kijken, als je dat echt goed wilt doen. Het zou een fiasco zijn geworden.”
Ondertussen zijn we anderhalf jaar verder. Kuldhara zit in de pijplijn voor volgend jaar, omdat dit jaar de focus van Jolly Dutch gaat naar de remake van Chartered. Daardoor krijgt Glenn nog één jaar op Spiel de kans om het spel in de spotlights te krijgen. “Nog meer fans. Naamsbekendheid, dat is belangrijk. Je moet nu al een fanschare opbouwen. Daar moet je niet mee beginnen als het spel al in de winkel ligt. Rijk zal ik er niet van worden, als het klaar is. Maar dat was ook nooit de bedoeling. En eerlijk gezegd heb ik alweer twee of drie ideeën voor een nieuw spel in mijn hoofd zitten.”