Lord of the Rings: Duel for Middle Earth (Repos Production) – Ontwerpers: Antoine Bauza, Bruno Cathala – Illustratoren: Vincent Dutrait – Spelers: 2 – Speeltijd: 30 – 45 minuten – Leeftijd: 10+ – Nederlands: ja
Het is een van de grote hits van Spiel dit jaar: Lord of the Rings: Duel for Middle-Earth. Maar achter het hitspel zit ook nog een bijzonder verhaal.
De rijen bij Asmodee waren enorm op Spiel, alhoewel dat natuurlijk voor meer dan alleen Lord of the Rings was. De wachttijd om het spel te laten signeren door de makers (zie foto) was gigantisch. Kortom het spel heeft een flitsende start gemaakt op Spiel.
Bij Repos Productions kunnen ze dus met een tevreden gevoel terugkijken naar het ontvangst van hun nieuwe toptitel op Spiel.
Lord of the Rings: Duel for Middle-Earth is een bewerking van 7 Wonders Duel, wat op zich weer een bewerking is van 7 Wonders. In het spel staan Sauron en de Fellowship tegenover elkaar. Als Bilbo en zijn kornuiten kan de speler op drie manieren winnen: door dé ring in Mount Doom te krijgen, in zeven gebieden troepen hebben staan of alle volkeren achter zich te krijgen. Sauron wint door Bilbo en Sam te achterhalen, in zeven gebieden troepen te hebben staan of alle volkeren corrupt te krijgen.
Hélène Delforge van Repos Productions neemt plaats achter de brede tafel, in een zaaltje achterin op Spiel, met meerdere titels. Je merkt aan haar dat ze graag vertelt over het nieuwe kunststukje. “We zijn er trots op”, zegt ze.
Het verhaal rondom Lord of the Rings: Duel begon met de ultieme wens van haar baas om ooit nog een 7 Wonders-versie van Lord of the Rings te maken. “We zijn ermee opgegroeid”, legt Hélène uit. “We hebben de boeken gelezen toen we jong waren en later kwamen de films.”
Maar op een gegeven moment werd het plannetje toch wat serieuzer. “Om zoiets mogelijk te maken, dan zouden we toch in gesprek moeten gaan met Antoine (Bauza, de ontwerper, DD)”, vervolgt Hélène, “maar dan is het nog maar de vraag of het kan, want we doen eigenlijk nooit een spel met Antoine als hij er nog geen idee omheen heeft. Meestal meldt hij zich met een project bij een uitgever en niet andersom.”
Maar Bauza meldde zich later bij de Belgische spellenproducent met de mededeling dat hij geen spelconcept had voor 7 Wonders. “Maar wel voor 7 Wonders Duel. Want het is tenslotte het verhaal van een duel tussen Sauron en The Fellowship of the Ring.”
Dit artikel gaat verder onder deze advertentie
“We waren dolblij met het idee”, vertelt Hélène met een glimlach op haar gezicht. “Hij had zelf ook al gesproken met co-designer Bruno Cathala en die was ook aan boord. Hij vond het ook geweldig.”
En daarmee begon het balletje te rollen. Cathala en Bauza hadden in no-time een hele reeks ideeën. Een daarvan was dat ze absoluut geen gebruik wilden maken van filmbeelden of foto-materiaal. “Bauza zei dat hij Vincent Dutrait erbij wilde betrekken. Het is een goede vriend van hem en Dutrait is een groot fan van Lord of the Rings.”
Volgens Hélène is het project daarmee een typisch geval waarbij alles precies op zijn plek valt. “We hadden nog maar één keer eerder gewerkt met Vincent, dus dat is ook geweldig. Het was heel lang een project waarvan we het idee hadden van ‘misschien is het wel mogelijk’, maar inmiddels noemt mijn chef het ‘zijn nalatenschap’ en kan hij het afstrepen van zijn ‘bucketlist’.”