Vraag aan de gemiddelde bordspellenfanaat in Nederland en België naar wat uitgevers en de kans is groot dat ze op de proppen komen met namen als 999 Games, Asmodee en White Goblin Games. Maar de kans dat Goliath Games genoemd gaat worden, die lijkt niet zo groot, terwijl het ook een grote jongen is. De afgelopen maanden besloot het Nederlandse bedrijf, dat ooit groot geworden is met Rummicub, zich meer te gaan richten op de ‘veelspeler’, zonder dat die spelers dat waarschijnlijk door zullen hebben.

Een uitgebreid gesprek over de veranderingen bij Goliath Games kun je terugluisteren in aflevering 35 van de podcast van Speloptafel. Die vind je hier.

Het is een onopvallend gebouw aan de rang van het dorpje Hattem, op een steenworp afstand van Zwolle. Als je zou zeggen dat het een boerenloods is, dan zou je het zo geloven. Maar op de voorkant van het pand staat een groot rood bord met de naam Goliath. Het is het hoofdkantoor van Goliath Games.

“Dit is toch wel een beetje de plek waar het allemaal begonnen is”, legt Ilona van Veen, de marketing director voor Noord-Europa uit. “Het is ooit begonnen in Hattem en daar zitten we nu nog steeds. En het grappige is dat de oprichters nog echt om de hoek wonen en als ik uit het raam kijken kan ik zien of hun auto er geparkeerd staat.”

Goliath Games werd opgericht in 1980 door Adi Golad. Het bedrijf is vooral bekend door Rummikub, waarvan er inmiddels tientallen miljoenen zijn verkocht. Later kwam het bedrijf met succesvolle titels als Triominis, Sequence en Rolit. Vlak voor het begin van de corona-periode draaide het bedrijf een jaaromzet van tegen de 200 miljoen euro. Eigenaar Golad is ook een vaste klant in de Quote-500, de lijst met rijkste Nederlanders. In 2021 nam Goliath Endless Games over, een bedrijf dat vooral partyspellen maakt.

Binnen in het pand is een grote ruimte gereserveerd als ’toonruimte’ of ‘showroom’. “Ja, we zijn behoorlijk bezig hier op dit moment”, gaat Van Veen verder. “Noem het maar een interne verhuizing, met alle veranderingen van de laatste tijd.”

Want er zijn een hoop veranderingen gaande. In januari maakte Goliath (door het personeel overigens gewoon om zijn Nederlands uitgesproken en niet op z’n Engels) bekend dat het de rechten heeft overgenomen van Funko Games. Een paar maanden later kwam daar de complete overname van Lucky Duck Games bij.

“Als je op dit moment naar het merk Goliath kijkt, dan zitten wij nog niet in het hobby segment, in de expertspellen”, legt Van Veen uit. “Maar dat is absoluut een interessante markt. Het is ook een hele specifieke markt. Een specifieke doelgroep. Dus daar heb je ook wel echt bepaalde kennis voor in huis nodig. Dus dat is voor ons wel een reden geweest om die samenwerking te zoeken.”

Dit artikel gaat verder onder deze advertentie

Hoe de overname of het verkrijgen van bepaalde rechten precies tot stand is gekomen, daar kan en mag Van Veen niets over zeggen (‘Dat gebeurt nu eenmaal op een hoger niveau, daar wordt ik ook niet van op de hoogte gehouden’, zegt ze lachend). Maar inmiddels is dus de integratie van beide bedrijven in volle gang. “We hebben ook enkele mensen van Funko Games binnen het Goliath team opgenomen. En er liggen ook nog spellen van Funko op de plank, daar hebben we de rechten ook voor. En we gaan nu kijken welke projecten het waard zijn om verder uit te werken.”

En daarbij kan geleerd worden, niet alleen door Goliath, maar ook door de nieuwe mensen in Amerika. Van Veen: “Wij hebben bijvoorbeeld grootschalige productiemogelijkheden, netwerken en verkoopkanalen. Dat zal nieuw zijn voor hen. Maar aan de andere kant zijn wij wel weer heel erg onder de indruk van de kwaliteit van de spellen die ontwikkeld zijn. Het ziet er zo goed uit en de materialen zijn echt topkwalieit, ze zijn goed doordracht. We zijn echt onder de indruk. Ook benaderen ze de markt op een indrukwekkende manier. Eerst via de community, via beurzen. En dat is leuk om te zien.”

Merken

Maar wat gaat de bordspellenfanaat in Nederland en België nu precies merken van deze overname op de lange termijn. “Nou, niet zo veel eigenlijk”, zegt Van Veen rustig. “Het is niet zo da er straks heel groot Goliath staat op de spellen van Funko en Lucky Duck. Bij Lucky Duck blijven ze zelfstandig werken. Ze zullen zelf de ontwikkeling doen en pakken zelf de promotie op. We gaan misschien wel even kijken of we dat door samen te werken efficiënter kunnen aanpakken. Wellicht in productie of promotie, maar dat zal de consument zelf niet merken.”

De kans is nu, met een Nederlands moederbedrijf, natuurlijk wel groter dat dat de spellen van Lucky Duck de weg naar de winkels in de Lage Landen zullen vinden. “Hoe we het nu zien is dat we onder de Goliath paraplu verschillende merken zullen hebben. Dus aan de ene kant Goliath Games. Voor de volwassenen of de party spellen hebben we Endless Games. En dan heb je straks ook Lucky Duck Games.”

Gaan er in de toekomst bij Goliath nog meer uitbreidingen volgen in de hobby-bordspellenwereld? Daar kan Van Veen uiteraard niets over zeggen. “Maar met deze titels erbij opent het wel weer deuren en dat geeft dus mogelijkheid”, besluit Van Veen. “Maar er is nog een hoop werk te doen. De spellen van Funko Games zijn bijvoorbeeld nog helemaal niet in de Nederlandse taal beschikbaar. Dus we gaan kijken of we alleen doorgaan in het Engels of dat we ook spellen gaan lokaliseren, zoals dat heet. Maar we zien nu al echt positieve effecten. We zien dat de retail bijvoorbeeld heel positief reageert op Funko Games, dus dat gaat zeker helpen bij de groeidoelstellingen.”

Door Redactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *