PRODUCENT: Paverson Games / Literation Game Design
MAKER: Dave Beck
ILLUSTRATIES: Erik Evensen
NEDERLANDS: Ja
VERKRIJGBAAR: klik hier
Onverwacht blijk je de erfgenaam te zijn van een oude vervallen destilleerderij. Het is jouw taak om het bedrijf weer in zijn oude glorie te herstellen.
DOEL: Bij Distilled heb je de leiding over een destilleerderij. Je bent verantwoordelijk voor de in- en verkoop en het hele destillatieproces (wat je het beste kan vergelijken met het brouwproces van bier). Met recepten, die je over de verschillende ronden kan aankopen maak je verschillende sterke dranken van Wodka en Whisky, tot aan Tequila, Rum, Brandy en jullie eigen familierecept.
MECHANISMEN: Kaarten, Economisch
WERKWIJZE: Iedere ronde krijgt de speler de kans om één drank te produceren. Daarvoor zijn drie ingrediënten nodig: water, gist en suiker. Die zijn in een kaartvorm verkrijgbaar op de markt.
Suikers kunnen van verschillende bronnen afkomstig zijn: denk maar aan granen, fruit of andere planten (zoals aardappelen).Elke sterke drank vraagt weer een andere soort suiker. Voor Whisky heb je bijvoorbeeld graansuikers nodig en voor Rum fruitsuikers.
Aan het einde van elke ronde kijk je of alle ingrediënten aanwezig zijn en voegt die bij elkaar in één stapel. Voor elke kaart met een suiker erop voeg je ook nog een alcoholkaart aan de stapel toe. Daarna begint het destillatieproces. Net als in het echt is het bovenste deel en het onderste deel van wat in de ketel zit niet bruikbaar. Die worden verwijderd. In het spel komt het erop neer dat de bovenste en de onderste kaart uit de stapel worden gehaald. Wat overblijft is de drank die je hebt gestookt.
Daar zit het belangrijkste punt van het spel. De suikers die in je drank overblijven, bepalen welke drank je hebt geproduceerd. Heb je twee graansuikers over, dan heb je Whisky. Twee fruitsuikers leveren Gin op. Een plantsuiker (of elke andere suiker) is Wodka. Heb je pech en zijn alle suikers verwijderd, dan hou je Moonshine over.
Sommige dranken moeten nog even rijpen in een vat. In dat proces krijgen ze ook nog een speciale smaak, die kan variëren van honing, houtig tot aan leer en de smaak van autobanden. Het is een proces waar de speler totaal geen invloed op heeft.
Aan het einde van de ronde kan een speler de drank bottelen en verkopen voor geld en punten. Het spel kent ook spirit-awards die tussentijds punten kunnen opleveren en specifieke doelen die aan het einde van het spel punten opleveren.
COMPONENTEN: Topkwaliteit. Van alle inserts die ik de laatste jaren voorbij heb zien komen, slaat dit toch echt alles. Van de etiketten (en de manier waarop ze zijn opgeslagen), tot de puntenkaart, afleg-truck (ja, echt, een aflegtruck) en de artwork. Alles is topkwaliteit.
Maar daar betaal je dan ook wel voor. Distilled valt echt in de categorie ‘luxe-spellen’ voor de veelspeler, waar je er tegenwoordig steeds meer van ziet. Absolute topkwaliteit, maar met een behoorlijke prijskaart eraan. Het doet pijn in je portemonnee, maar je krijgt er wel absolute topkwaliteit voor terug.
MOEILIJKHEIDSGRAAD: Distilled is erg thematisch, maar het is ook een vrij droge Euro-game, waarbij het dus vooral om de mechanismen gaat. In dat opzicht is het spel niet bijzonder ingewikkeld. Het hele destillatieproces moet je even onder de knie zien te krijgen, maar ook dat speelt na twee ronden vrij eenvoudig weg.
Het spel wordt ook geleverd met een ‘first taste’, die je volledig aan het handje neemt bij het eerste spel. Iedere speler krijgt te horen wat hij/zij moet doen en zodoende ziet iedereen wat de mogelijkheden van het spel zijn. Het toevoegen van dit boek is een schot in de roos, omdat het de uitleg veel simpeler maakt.
HERSPEELBAARHEID: Elk spel zijn er negen drankrecepten beschikbaar om te maken. Die dranken zijn elk spel verschillend. Zorgt dat voor een hoge herspeelbaarheid? Nee, dat niet, want het maakt niet veel uit of je nu de ene of de andere drank maakt.
De spirit-awards en de specifieke doelen geven de speler niet alleen een duwtje in een bepaalde richting, maar zorgen ook voor variatie, net als de personages die net een andere mogelijkheid geven aan de speler om het spel te beïnvloeden. Tel daar nog eens de verschillende machines/personeel die je kunt inzetten in je destilleerderij bij op en je hebt genoeg variatie om de herspeelbaarheid lang in leven te houden.
In het Nederlands wordt het spel aangeboden met een eerste uitbreiding, met vooral extra dranken, personages, upgrades en einddoelen. Meer van hetzelfde, maar dat is vaak ook precies wat je wil met een uitbreiding.
INTERACTIE: Zoals bij veel andere Euro-games is interactie niet het belangrijkste doel in het spel en dat merk je ook. Ja, je kunt elkaar met de grondstoffen op de markt dwarszitten en je zit ook achter dezelfde spirit-awards aan, maar daar houdt het eigenlijk wel mee op. Iedereen is vooral een beetje ‘met z’n eigen ding bezig’.
OORDEEL: Dit spel stond heel hoog op mijn verlanglijstje voor Essen, maar toen ik het onlangs in de winkel zag liggen, kon ik de verleiding niet weerstaan. En het stelt niet teleur. Thematisch is het absolute topkwaliteit. Je krijgt een groot deel van het spel het gevoel dat je echt bezig bent om iets te maken en de spanning is groot als het aan het eind van de ronde blijkt of iets gelukt is of niet… heb ik eindelijk die Whiskey gestookt of is het toch weer Moonshine geworden.
Daarmee is wel de grootste kanttekening van het spel gegeven. Speltechnisch is het een gortdroge Sherry Euro-game, maar er zit wel een geluk aspect in bij het destilleren. Mensen die net wat meer moeite hebben met dat onderdeel, zullen mogelijk afknappen op dit spel.
Waar het bij Viticulture dus vooral om het draaiend houden van een bedrijf, gaat het bij Distilled (en de titel zegt het eigenlijk al) veel meer om het productieproces. Distilled doet dat geweldig. Het thema komt uitstekend tot zijn recht, zodat niemand door heeft dat je eigenlijk een heel technisch spel zit te spelen. Een voltreffer. En je hoeft er niet eens een drankje voor te drinken, voor die mening.