Elke week komen er tientallen nieuwe bordspellen op kickstarter te staan. En dan laten we andere platformen nog buiten beschouwing. Soms, en dat is dan duidelijk wel zichtbaar, is het een eerste project voor de maker. Maar dat is bij Gertjan Ekkel en zijn echtgenote Susan, die achter Theme Park Mania zitten, absoluut niet het geval.
Een interview met Gertjan Ekkel over het spel Theme Park Mania, met een uitgebreide uitleg van het spel vind je in de derde aflevering van de Speloptafel-podcast.
Een van de geheimen van een goede kickstartcampagne is dat er in de aanloop naar de lanceerdatum al wat ‘buzz’ gecreëerd moet zijn. Die Buzz is een term voor een spanning of interesse die onder (spellenlief)hebbers ontstaat voor een project dat eraan zit te komen.
Veel grote spellenbedrijven gebruiken hun bestaande sociale media tentakels om dat te creëren, maar voor een beginner is dat bijzonder lastig. Dan moet het materiaal dat je naar buiten brengt, wel zo verdraaid goed zijn, om boven het maaiveld uit te komen. Of beter gezegd: echt op te vallen.
En dus kwam Meeple Master met dit promotiefilmpje.
In zijn dagelijks leven is Gertjan Ekkel webdesigner. “En dat heeft me erg geholpen bij het vormgeven van mijn spel”, legt hij uit. “Maar het is wel heel veel werk. Het is regelmatig twee, drie uur ‘s nachts geworden.”
In Theme Park Mania bouw je met meerdere spelers gezamenlijk een pretpark. In de eerste fase worden de wegen en een spoorlijn aangelegd en dat levert geld op. Dat geld kan geïnvesteerd worden in eigen attracties en personeel. Zodra er vier attracties open zijn, gaat het pretpark open. De spelers laten dan zelf bezoekers door het park heen lopen, door middel van loopkaarten. De bezoekers gaan dan langs de eigen attracties en die van anderen voor punten.
Een van de mogelijkheden om een nieuw spel in de spotlights te krijgen is door middel van reviewers. “Daar hebben we ook in geïnvesteerd”, legt Gertjan uit. “Er zijn meerdere previewvideo’s van wat bekendere bordspelkanalen, in binnen- en buitenland.”
Zo liet Mark Streed van de Dice Tower weten dat hij vrij positief was over het prototype dat hij kreeg opgestuurd. “Er zit veel tijd en geld in, ondanks dat we heel veel zelf kunnen doen”, gaat Gertjan verder. “Als je dit allemaal moet uitbesteden, dan was het een onhaalbaar project.”
Tegelijkertijd is het ook een onderdeel dat heel erg positief kan zijn. “Mark Streed van de Dice Tower liet later weten dat hij straks in 2024 ook een echte kopie van het spel wilt hebben, omdat zijn familie het heel tof vond. Dat is echt heel fijn om te horen. Wat dat betreft is het ook een rollercoaster van emoties. Als de feedback positief is, dan is het mooi. Maar bij negatieve feedback is het wel even slikken.”
Het werk aan Theme Park Mania van Gertjan en zijn echtgenote Susan (“we hebben dit project echt samen gedaan”) begon in december 2021. “We speelden vaak Carcassonne en meer van dit soort spellen waarbij je tegels moet leggen. Maar bij dat spel bouw je, je scoort punten en daarna doe je er niks mee mee. Maar bij Theme Park Mania blijft het constant in beweging.”
Ontwikkeling
In de afgelopen twee jaar hebben Gertjan en zijn vrouw alle vinkjes afgewerkt voor een kickstartcampagne. Het spel is uitgebreid getest, met bekenden en onbekenden. De feedback is verwerkt in het spel. “En toen trokken we de conclusie dat het spel gewoon klopt”, vertelt Gertjan trots. “We hebben wel gezegd dat we het spel even een paar maanden aan de kant zouden leggen. Daarna zouden het weer oppakken en als we het daarna nog steeds leuk vonden, dan zouden we verder gaan met de ontwikkeling. Dat hebben we toen ook gedaan. Toen hebben we een prototype gemaakt en daarmee zijn we daarna de boer opgegaan.”
Al die moeite, levert dat nu al wat op? Daar lijkt het wel op. Door de hele ‘buzz’ is Gertjan al door meerdere partijen in het buitenland benaderd. “Tsja, wat is het droomscenario? Het lijkt me gewoon heel tof als je op een gegeven moment de spellenwinkel in loopt en dat mijn spel daar op de plank staat. Daar gaat het me om.”