Spokes (Radical 8 Games) – Ontwerper: Bert Hardeman – Illustraties: Rusembell –Spelers: 2 – 6 – Speeltijd: 30 – 45 minuten – Leeftijd: 14+ – Verkrijgbaar: klik hier

Sinds een week staat het spel Spokes van Bert Hardeman op kickstarter. Het spel van het Britse Radical 8 Games is inmiddels behaald.

Hardeman sprak uitgebreid over zijn nieuwe spel Spokes in aflevering 61 van de Speloptafel podcast. Die vind je hier.

Bij Spokes speel je een race over een wielrenbaan, een vélodrome, waarbij drie rondes afgelegd moeten worden. Over de baan verspreid liggen allerlei houten baanstukken in verschillende kleuren. De spelers mogen één kleur uitkiezen en over die kleur een reeks stappen vooruit, zolang ze maar dezelfde kleur gebruiken. Om dat mogelijk te maken, mogen ze één spaak vervangen.

“Spokes is echt een racespel”, legt de bedenker Bert Hardeman uit. “En daarbij draait het dus om wielrennen. Net zoals bij het wielrennen kan je bijvoorbeeld in iemand zijn wiel gaan zitten. Als je met je reeks uitkomt op een plek waar al iemand staat, mag je een token omdraaien. En dat kan je gebruiken om de volgende ronde een stap extra te zetten.”

Het spel won eerder de tweede plek in de wedstrijd om de Cardboard Edison Award, een prijs voor ongepubliceerde spellen.

“Het heeft wel geholpen bij het zoeken naar een uitgever”, zegt Hardeman. “Ik dacht eerst dat ze dan wel in de rij zouden staan, maar dat was niet het geval. Maar een van de playtesters die had Radical 8 Games op het spel gewezen en op die manier zijn we bij elkaar gekomen.”

In totaal heeft de ontwikkeling van het spel ongeveer zeven tot acht jaar geduurd. “Ik ben geïnpsireerd door het spel Rotterdam van The Game Master”, legt Hardeman uit. “Daarin heb je bootjes die je routes kan laten varen. Één persoon kiest een route uit en iedereen vaart dan. En dat principe heb ik opgepakt en dat is tot dit spel gekomen.”

“En het heeft meerdere thema’s gehad”, geeft Hardeman toe. “Op een gegeven moment is het zelfs coöperatief geweest. Maar op een gegeven moment zat ik te spelen met die houtjes en toen vond ik dat het er wel heel erg uitzat als een arena. En toen had ik ook wel door wat het thema moest worden.”

Binnen een dag werd het streefbedrag gehaald. “Ik had er wel vertrouwen in”, zegt Hardeman trots. “Veel mensen vinden het spel leuk en de uitgever heeft tot dusverre altijd succesvolle kickstarters afgerond.”

Door Redactie