Endeavor: Deep Sea (Grand Gamers Guild) – Ontwerper: Carl de Visser, Jaratt Gray – Illustraties: Fahed Alrajil – Spelers: 1 – 4 – Speeltijd: 60 – 120 minuten – Leeftijd: 10+ – Verkrijgbaar: Klik hier
Stel je voor: je bevindt je op een duikboot, omringd door de azuurblauwe zee en ruige rotsformaties. De zon zakt langzaam onder de horizon, terwijl jij en je team zich voorbereiden op een groot avontuur in de diepe wateren van de oceaan. Nog maar een paar minuten te gaan voordat jullie de diepte in duiken, met als doel nieuwe duiklocaties te verkennen, natuurbeschermingsinspanningen te ondernemen en al je bevindingen te publiceren voor de wereld. Doe je mee?
Patrick besprak Endeavor: Deep Sea in aflevering 56 van de Speloptafel-podcast. Die vind je hier.
Mechanismen: Tech-tracks (sporen), Worker-placement actiepunt systeem, Map uitbreiding / Exploration
Competitief, Coöperatief en Solo
Doel: In Endeavor: Deep Sea leid je een onafhankelijk onderzoeksinstituut met gedreven wetenschappers, duikers en andere specialisten. Je doel is om de onontdekte diepzee te onderzoeken, waardevolle gegevens te verzamelen, een bijdrage te leveren aan het kwetsbare zeeleven en al je bevindingen te publiceren. Na 6 rondes volgt er een eindtelling waarbij er punten kan worden verdiend op allerlei verschillende onderdelen. De speler met de meeste punten wint.
Werkwijze: Wat direct opvalt, is dat Endeavor: Deep Sea geen klassiek speelbord heeft. In plaats daarvan is de tafel opgebouwd uit enkele oceaantegels op zeeniveau. Gedurende het spel zullen spelers de oceaan verder ontdekken door tegels in de breedte en diepte aan te leggen. Daarnaast komt het spel met 10 missies, waarvan er per spel één wordt gebruikt. Een missiebord toont verschillende doelstellingen, bonussen en spelvariaties die het spel telkens een kleine variatie geven.
Spelers krijgen een specialist, een aantal actieschijven en een speelbord met daarop afgebeeld de verschillende sporen. Het doel is om gedurende het spel vooruitgang te boeken op de verschillende sporen om jezelf toegang te geven tot betere specialisten, meer actieschijven en een grotere actieradius voor je onderzeeër. Het merendeel van de acties is erop gericht om voortgang te boeken op deze sporen.
Aan de start van elke ronde, de preparatiefase, wordt de voortgang op de verschillende sporen beoordeeld en krijg je afhankelijk van de progressie een bijbehorende bonus. Endeavor: Deep Sea onderscheidt zich van andere spellen, waar deze fase niet enkel een formaliteit is, maar ook ruimte biedt voor tactische keuzes. Een voorbeeld hiervan is het terugnemen van actieschijven van je specialisten. Hoe verder de progressie, hoe meer schijven je kan terugnemen. Maar zelden kan je alle specialisten vrij spelen en moet je dus de keuze maken over welke specialisten je vrijspeelt en beschikbaar maakt voor de volgende ronde.
De actiefase kenmerkt zich door het activeren van specialisten en het uitvoeren van de bijbehorende acties. Dit is een uniek actiepuntensysteem dat heel overzichtelijk en prettig is. Enkele acties, zoals de natuurbehoudactie en het journaliseren, vereisen het uitspelen van een tweede actieschijf, die op een zone in de oceaan wordt geplaatst. Omdat plekken in de oceaan beperkt zijn, biedt dit de nodige spanning en keuzes. Om acties ten volle te benutten, zullen spelers de oceaan moeten ontdekken door nieuwe tegels open te draaien.
Dit artikel gaat verder onder deze advertentie:
Endeavor: Deep Sea biedt ook een coöperatieve variant (ook solo). Hier moeten de spelers uit 7 beschikbare missies er 4, 5 of 6 behalen. Mijn ervaring is dat in de eerste rondes van het spel het coöperatieve karakter nog niet echt spreekt, aangezien het merendeel vooral bezig is om zijn eigen positie te verbeteren en de mogelijkheden van de oceaan te ‘openen’. Maar vanaf ronde 4 merk je dat het overleg toeneemt en dat er serieuze keuzes gemaakt moeten worden over welke missies er wel of niet worden nagestreefd en welke acties voor een bepaalde speler meer waarde hebben dan voor jezelf. Daarnaast biedt deze variant een mooie manier om het spel uit te leggen aan nieuwe spelers, waarbij je tijdens het spelen de verschillende acties en lagen van strategie kan uitleggen.
Interactie: Endeavor: Deep Sea biedt een fijne interactie tussen de spelers, waarbij spelers concurreren voor plekken in de oceaan om hun acties te kunnen uitvoeren, zonder een medogenloos (take-that) karakter. Door de concurrerende posities in de oceaan, is het van belang om je tegenstanders in de gaten te houden, om hun bewegingscapaciteit en mogelijke acties te beoordelen en hierop te anticiperen.
Materiaal en artwork: Van de dubbel-gelaagde spelersborden tot de screen-printed speelstukken, er valt eigenlijk niets aan te merken op de productie. Sterker nog, het verdient een dikke pluim. De gripzakjes zijn van biologisch afbreekbaar plastic en de GameTrayz-inserts zijn gemaakt van ‘bagasse’ (een restproduct van rietsuiker).
Het artwork is zeer mooi weergegeven met een fijn gebruik van kleur, contrast en leesbaarheid. Het is prachtig om te zien hoe de kleur van de oceaan verandert van azuurblauw tot bijna zwart, naarmate je verder naar de bodem afzakt. Dit geeft het geheel een thematisch rijke ervaring en neemt spelers echt mee in de wereld van de diepzee.
Oordeel: Endeavor: Deep Sea is een prachtig vormgegeven spel met solide spelmechanismes en een fijne opbouw vanaf de eerste tot de laatste ronde. De mogelijkheid om het spel zowel competitief als coöperatief te spelen is een groot pluspunt en wat een groot publiek zal aanspreken.
Het is een spel dat met veel zorg is ontwikkeld. Niet alleen wat betreft de spelervaring, maar ook het gebruik van spelmateriaal, de aandacht voor de ecologische footprint en het prachtige artwork. Het is één van de weinige Eurospellen waarbij het thema goed doorkomt.
Ondanks alle zorg en aandacht die het spel overduidelijk heeft gekregen, had ik graag gezien dat er een betere schaling mogelijk was in de spelersaantallen. Daar waar je met twee spelers een ronde te kort lijkt te hebben (omdat er slechts een klein deel van de oceaan is vrijgespeeld), lijkt het er met vier spelers op dat het spel één ronde te lang duurt.
Vooralsnog is dit één van de betere titels die in 2024 zijn uitgekomen en hopelijk nog veel op tafel zal komen.
Komt deze ook in het Nederlands ?