Locus (Tucker’s Fun Factory) – Ontwerper: Stan van Rooijen – Spelers: 1 – 5 – Speeltijd: 30 minuten – Leeftijd: 8+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: klik hier
Wat krijg je als je Silver & Gold en Clever met elkaar kruist? Dan krijg je Locus! Het nieuwe spel van debuterend ontwerper Stan van Rooijen uit Amersfoort. Plaats je tetris-blokjes in een van de vijf verschillende minigames en scoor zo de meeste punten!
Mechanismen: Draft & Write
Doel: In Locus moet je elke ronde een kaart kiezen met een tetris-blokje erop. Dat moet je invullen in een van de vijf verschillende blokken, die elk een eigen manier van scoren hebben.
Werkwijze: Locus is een typisch Draft & Write spel. Elke speler heeft een eigen scoreblok en vult daar de inhoud in van een van de kaarten die open ligt, met daarop een tetris-achtig blokje.
Op het midden van de tafel liggen meerdere kaarten, één meer dan het aantal spelers. Als de vorm rood is, moet het vormpje in het rode scoreblok geplaatst worden, terwijl een blauw blokje in de blauwe toren moet komen.
Elk blok heeft een eigen manier van scoren. Zo scoor je in geel alleen voor compleet gevulde rijen, terwijl je in blauw weer zo hoog mogelijk moet komen.
Zoals bij elke roll/flip/draft and write zijn er allerlei mogelijkheden om kettingreacties te ontketenen. Overal op het scorebord staan blokjes die extra acties geven. Ook kunnen zo muntjes verzameld worden.
Die muntjes kan je inzetten om bijvoorbeeld de kleur van de kaart te veranderen, losstaande blokjes in te vullen of de laatste overgebleven kaart ook nog te gebruiken.
Elke ronde mag een ander als eerste kiezen en het aantal ronden is afhankelijk van het aantal spelers dat meedoet. Zo bestaat een spel altijd uit ongeveer hetzelfde aantal ronden.
Componenten: Locus komt met een standaard blok, een stapel kaarten en een ‘first player’-token. Weinig spectaculairs, maar wel duidelijk en functioneel, zoals je van dit spel mag verwachten.
Interactie: De interactie zit er vooral in dat er door de verschillende spelers om de beurt een kaart gekozen moet worden. Dan kan natuurlijk iemand precies een kaart voor je neus wegkapen, die jij net wilt. Maar in een daaropvolgende ronde zijn die rollen mogelijk net weer omgedraaid. Dat je bewust een kaart wegpakt die iemand anders wilt is natuurlijk mogelijk, maar de kans dat je daarmee je eigen glazen ingooit is wel zo enorm groot, dat het in de praktijk nauwelijks voorkomt.
Dit artikel gaat verder onder deze advertentie:
Oordeel: Zoals gezegd in de introductie: de overeenkomsten tussen Locus en de spellen Clever en Silver & Gold zijn enorm. Maar Locus pakt daar de goede elementen van en past die prima in, in een verder heel aardig spelletje.
Het spel is toegankelijker dan Clever (want voor sommigen is dat toch echt te ingewikkeld) doordat het ook een visueel effect heeft met alle blokjes.
Locus is een vermakelijk spel, dat doet wat het moet doen en prima wegspeelt als een vermakelijk tussendoortje.
Het leuke is voor de debuterend maker Stan van Rooijen dat het spel nu in tal van winkels ligt. Een prima debuut en hopelijk volgen er nog meer titels.