De reviewers van Speloptafel zagen het afgelopen jaar weer heel wat nieuwe, boeiende, leuke (en ook minder leuke) spellen voorbij komen. In de maand van de lijstjes is het dus ook tijd om onze favoriete op een rij te zetten.
Deze lijst maakte deel uit van de Speloptafel podcast 51. Die vind je hier
Hoe werkt het? Het complete team van Speloptafel (Patrick, Karsten, Fabian en Dave) maakte een lijst met hun twintig favoriete spellen van het afgelopen jaar (oktober 2023 – 2024). Alleen spellen uit 2023 en 2024 waren verkiesbaar. Daarbij waren reprints, uitbreidingen en luxe edities uitgesloten.
Nummer 20 – Hegemony: Lead Your Class to Victory
Hegemony: Lead Your Class to Victory (Hegemonic Project Games) – Ontwerper: Vangelis Bagiartakis, Varnavas Timotheou – Illustraties: Jakub Skop – Spelers: 2 – 4 – Speeltijd: 90 – 180 minuten – Leeftijd: 14+ – Nederlands: nee – Verkrijgbaar: klik hier
Fabian: “In dit spel simuleer je een samenleving. Dan heb ik het over de financiële klasses, zoals de working class, de middenklasse, de kapitalisten en de staat. Iedereen wil wat anders. Zo wil de working class aan het werk, terwijl de kapitalisten gewoon veel geld verdienen.”
“Het is niet zo droog als dat het eruit ziet en het speelt best wel soepel. Het spel komt het best tot zijn recht met alle vier klassen, dus met vier spelers.”
Nummer 19 – Age of Innovation
Age of Innovation (White Goblin Games) – Ontwerper: Helge Ostertag – Illustraties: Alvaro Calvo Escudero – Spelers: 1-5 – Speeltijd: 40 minuten per speler – Leeftijd: 14+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: klik hier
Fabian: “Dit spel zou je het beste kunnen beschrijven als de grote broer van Terra Mystica. Net als in dat spel moet je landschappen omgraven naar specifieke typen waar jouw volk kan uitgroeien. Je bouwt dorpen en gaat nieuwe innovaties ontwikkelen.”
“Het is absoluut een stap ooruit ten opzichte van het origineel. Er zitten wat nieuwe mechanismen in. Het spel kenmerkt zich dat er geen enkele geluksfactor in zit. Je speelt zes ronden en daar zie je alles in wat er gaat gebeuren. Meer ‘euro-game’ dan dit ga je niet krijgen.”
“Ik snap alleen niet waarom ze hebben gekozen om het Age of Innovation te noemen, want Terra Mystica second edition was een prima titel geweest. Spelers die het origineel kennen hebben maar iets van vijf minuten nodig om alleen even de nieuwe mechanismen door te nemen. En dan kunnen ze van start.”
Nummer 18 – Come Sail Away
Come Sail Away (Saashi & Saashi) – Ontwerper: Daryl Chow, Saashi – Illustraties: Takako Takarai– Spelers: 1-4 – Speeltijd: 25 minuten – Leeftijd: 10+ – Nederlands: nee – Verkrijgbaar: klik hier
Patrick: “In Come Sail Away trek je passagiers aan voor jouw cruiseschip en begeleid je ze naar de verschillende hutten. Deze hutten worden weergegeven als tegels en hebben verschillende vereisten. Dan moet je denken aan specifieke combinaties van passagierstypes in specifieke hutten.”
“Je trekt twee kaarten en daar staan meerdere passagiers op in verschillende kleuren en die plaats je dan in een bepaalde volgorde op je schip. Dan kijk je vooral ‘wat heeft welke hut nodig’. Zo kan een bepaalde hut bijvoorbeeld twee passagiers van dezelfde kleur nodig hebben of juist één van elke kleur.”
“Het spel speelt heerlijk weg en is in vijf minuten uit te leggen. De artwork is typisch Japans en misschien niet helemaal mijn smaak, maar het thema en de mechanismen zijn geweldig.”
Dit spel gaat verder onder deze advertentie:
Nummer 17 – Sea, Salt & Paper
Sea, Salt and Paper (Gam’inBIZ) – Ontwerper: Bruno Cathala, Theo Rivière – Illustraties: Lucien Derraine, Peire-Yves Gallard – Spelers: 2-4 – Speeltijd: 30-45 minuten – Leeftijd: 8+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: Klik hier
Dave: “Een van de toppers uit de ‘klein, maar fijn’-serie van Gamin’BIZ. Het ziet eruit als een simpel kaartspelletje, maar het heeft een behoorlijke bite. In het spel maak je setjes van twee kaarten, zoals twee krabben, twee vissen of een combinatie van een haai en een zwemmer.”
“Die kaarten leveren punten op, maar ook bepaalde acties. Maar het bijzondere aan het spel is, dat als iemand denkt zeven punten te hebben, dat ze dan de ronde kunnen beëindigen. Dan kunnen ze iedereen nog één laatste kans geven, nog één beurt, of het spel is meteen afgelopen.”
“Bij zo’n laatste kans krijgen alle andere spelers nagenoeg geen punten, als je inderdaad de ronde hebt gewonnen. Maar als dat niet zo is, dan scoor jezelf nauwelijks iets en krijgen alle andere spelers de volle mep. Het is een crunchy spel, waarbij je continu naar een ander zit te kijken. En dan in ieder geval een stuk meer dan je zou verwachten bij dit spel. Plus, de art-work, origami van zeebeestjes, is natuurlijk geweldig.”
Nummer 16 – Let’s Go! To Japan
Let’s Go! To Japan (White Goblin Games) – Ontwerper: Josh Wood – Spelers: 1 – 5 – Speeltijd: 60 minuten – Leeftijd: 10+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: klik hier
Patrick: “Let’s Go! To Japan is een heerlijk spel. Een groot draft- festijn waarbij je dus kaartjes pakt of doorgegeven krijgt van je buurman en vervolgens uitspeelt op één van de dagen van de week.”
“In het spel ben je je vakantie naar Japan aan het voorbereiden. Dan verdeel je iedere dag drie activiteitkaarten in. Als dat gedaan is krijg je een scoringsronde en dat is eigenlijk het beleven van je trip. Dan kan je op maandag lekker naar een restaurant gaan en de dag erna naar een tempel. Het maakt het thematisch heel leuk.”
“Nu ben ik zelf ook naar Japan geweest en dingen die ik zelf heb gezien, zie je ook weer voorbij komen in het spel. Ja, ik moest dit spel echt hebben.”
Nummer 15 – Explorers of Navoria
Explorers of Navoria (White Goblin Games) – Ontwerper: Meng Chunlin – Illustraties: Meng Chunlin – Spelers: 2 – 4 – Speeltijd: 40 – 80 minuten – Leeftijd: 12+ – Nederlands: ja
Dave: “Deze komt volgend jaar uit bij White Goblin Games, maar de mensen die het spel via kickstarter al gebackt hebben, hebben hem inmiddels in huis. In feite draait het spel om setjes maken, meerderheden en het vooruit komen op bepaalde scoresporen.”
“In het spel kies je kaarten en de typen en volkeren die erop staan die bepalen hoe je scoort. Je trekt elke beurt twee tokens uit een zak, dan kies je een kaart. En aan het einde van het spel heb je twaalf kaarten.”
“Daar zit dan een gigantisch bord bij, met een complete landkaart. Misschien is het een beetje overgeproduceerd, maar het werk allemaal wel. Het speelt rap weg, in minder dan een uur met twee spelers en hij valt prima in de smaak.”
Dit spel gaat verder onder deze advertentie:
Nummer 14 – Nucleum
Nucleum (Intrafin) – Ontwerper: Simone Luciani, Dávid Turci – Illustraties: Andreas Resch, Piotr Sokolwski, Zbignieuw Umeiter – Spelers: 1 – 4 – Speeltijd: 60 – 150 minuten – Leeftijd: 14+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: klik hier
Fabian: “In dit spel ga je jouw netwerk uitbreiden met het bouwen van kerncentrales. Je kan dan een spoortegel pakken en dat is gecombineerd met een actie. En die kan je dan in je beurt uitvoeren. Maar om je netwerk uit te breiden moet je die spoortegels gebruiken, zodat je die actie niet meer hebt. En dus ben je het hele spel lastige keuzes aan het maken.”
“Het spel oogt een beetje als een andere topper, Brass Birmingham. En wat betreft de spoortegels zijn er ook wel wat overeenkomsten. Maar als je eenmaal bezig bent dan kom je er toch wel achter dat het een heel ander spel is.”
Nummer 13 – Path of Civilization
Path of Civilization (Captain Games) – Ontwerper: Fabien Gridel – Spelers: 1 – 5 – Speeltijd: 60 – 120 minuten – Leeftijd: 14+ – Nederlands: nee – Verkrijgbaar: klik hier
Patrick: “In Path of Civilization bouw je aan je beschaving door kaarten uit te spelen en probeer je uiteraard de meeste punten te behalen. Je hebt in het spel steeds vijf kaarten tot je beschikking waar je er steeds vier van mag uitspelen.”
“Elke kaart heeft aan de linker- en de rechterkant een actie staan. Welke kies je. Maar je moet ook elke ronde een keuze maken om een kaart niet te gebruiken. Die keert ook niet meer terug. Zo verbeter je uiteindelijk steeds de kaarten die je hebt. Het is wat dat betreft een leuk en interessant puzzeltje.”
“Thematisch komt het opbouwen van je eigen beschaving er niet zo goed in door, maar mechanisch is het spel echt geweldig.”
Nummer 12 – Pixies
Pixies (Gamin’BIZ) – Ontwerper: Johannes Goupy – Illustraties: Sylvain Trabut – Spelers: 2-5 – Speeltijd: 30 minuten – Leeftijd: 8+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: klik hier
Dave: “Dit is spel is ook van Gamin’BIZ, maar is net iets makkelijker dan Sea, Salt & Paper. Het is een kaartspelletje met een bepaalde crunch.”
“Je moet kaarten pakken uit de markt en voor je neer leggen. Elke kaart heeft een waarde van 1 tot 9, maar ook een specifieke plek. Die kaarten komen in een rooster van 3 bij 3, maar ze scoren pas punten als je er twee van dezelfde waarde bovenop elkaar hebt liggen.”
“En zo probeer je genoeg kaarten binnen te halen, voordat de ronde voorbij is. Er is ook nog een mogelijkheid om punten te scoren met aangrenzende kaarten van dezelfde kleur. En dat is een bonus die elke ronde verder oploopt.”
“Je houdt elkaar steeds goed in de gaten. Want wie scoort waarop het beste. Ja, dan probeer je wel eens iets voor andermans neus weg te kapen. Pixies is een kort en snel spel, maar wel eentje waar heel wat meer in zit, dan je zou denken. En de artwork is echt geweldig.”
Dit spel gaat verder onder deze advertentie:
Nummer 11 – Slay the Spire
Slay the Spire (Contention Games) – Ontwerper: Gary Dworetsky, Anthony Giovannetti, Casey Yano – Illustraties: Bruce Brennesie, Jose David Lanza Cebrian, Analailis Dorta – Spelers: 1-4 – Speeltijd: 60 – 90 minuten – Leeftijd: 12+ – Nederlands: nee – Verkrijgbaar: Klik hier
Fabian: “Slay the Spire is het bordspel van het gelijknamige computerspel. Het is een rogue-like deckbuildingspel. Je loopt door een kerker en als je er niet doorheen komt, begin je weer opnieuw. En kom je nog niet verder, dan begin je weer opnieuw. En dat doe je de hele tijd, totdat je er wel doorheen komt. En dan wordt het een stuk moeilijker.”
“Bij dit spel moet je door drie verdiepingen heen komen, door kaarten te spelen. En onderweg kom je monsters tegen. Tijdens het spel krijg je de mogelijkheid om je deck beter te maken en je kan je kaarten verbeteren. Aan het einde van het spel kom je een eindbaas tegen, die je mot verslaan.”
“Slay the Spire zit zo gigantisch soepel en strak in elkaar. Het is bij de verwerking van een computerspel naar een bordspel altijd de vraag hoe het valt, maar dit is echt een van de beste vertalingen naar een bordspel die ik ooit heb gezien.”
Nummer 10 – Pirates of Maracaibo
Pirates of Maracaibo (Geronomi Games) – Ontwerper: Ralph Bienert, Ryan Hendrickson, Alexander Pfister – Illustraties: Christian Fiore, Odysseas Stamoglou – Spelers: 1-4 – Speeltijd: 40 – 100 minuten – Leeftijd: 12+ – Nederlands: nee – Verkrijgbaar: Klik hier
Patrick: “In Pirates of Maracaibo bevaar je de Caribische Zee. Je probeert op verschillende manieren punten te scoren, bijvoorbeeld door schatten te verzamelen of te begraven.”
“Je kan onderweg je schip verbeteren en anderen aanvallen, maar dat is optioneel in het spel. Het bord is opgebouwd uit allerlei kaarten die in negen verschillende kolommen zijn uitgelegd en aan het einde heb je de havenstad Maracaibo. Je moet je schip van kolom naar kolom bewegen en waar je eindigt daar mag je je actie uitvoeren.”
“Acties zijn heel verschillend. En onderweg pak je allerlei kaarten op. Je ziet onderweg allerlei mooie mogelijkheid, maar je vraagt je vooral af welke route je moet nemen. Dat is het mooie aan het spel. Je hebt tal van keuzes. Wat mij betreft is Pirates of Maracaibo echt een topspel.”
Nummer 9 – Captain Flip
Captain Flip (Asmodee) – Ontwerper: Remo Conzadori, Paolo Mori – Illustraties: Jonathan Aucomte – Spelers: 2 – 5 – Speeltijd: 20 minuten – Leeftijd: 8+ – Verkrijgbaar: klik hier
Dave: “Captain Flip is echt een familiespel waarbij je tegels moet neerleggen op een piratenschip. Je trekt tegels uit een zak en daar staat een personage op. Elk personage heeft de mogelijkheid om punten te scoren. Maar sommige combinaties zijn handiger dan anderen.”
“En mocht je nou een hele slechte tegel hebben, dan kan je ervoor kiezen om de tegel te ‘flippen’, oftewel om te draaien. En daar staat dan weer een ander personage op. Maar die ben je dan wel verplicht neer te leggen.”
“Het is een spel dat in vijf minuten is uitgelegd, een bepaalde spanning met zich meebrengt en ook niet langer duurt dan tien minuten. Maar je speelt het altijd meerdere keren achter elkaar. Maar dat is dan ook de kracht van het spel.”
“Het spel was dit jaar genomineerd voor de Spiel des Jahres. Het won de titel niet, maar het is echt een topper, zeker als je veel met een gevarieerd gezelschap speelt. Opa, Oma, maar ook die van 7 jaar kan gewoon meedoen.”
Dit spel gaat verder onder deze advertentie:
Nummer 8 – Star Wars Unlimited
Star Wars: Unlimited (Asmodee) – Ontwerper: Remo Conzadori, Paolo Mori – Illustraties: Jonathan Aucomte – Spelers: 2 – 5 – Speeltijd: 20 minuten – Leeftijd: 8+ – Verkrijgbaar: klik hier
Karsten: “Star Wars: Unlimited is een Trading Card Game. Daarbij maak je zelf een deck van 50 kaarten en vervolgens heb je ook een held en een basis. Vervolgens val je je tegenstander aan met grondunits en ruimteschepen. Degene die als eerste de basis van de tegenstander heeft verslagen is de winnaar.”
“Er zijn natuurlijk genoeg Trading Card Games, maar deze is heel sterk en niet alleen voor de fans van Star Wars. Je kunt de kaarten gebruiken als grondstof maar ook als unit. Wat dat betreft is het wel erg anders dan een spel als Magic: The Gathering. Hier hoef je ook niet gaan zitten wachten met het trekken van die landkaartjes, zoals het bij dat spel soms het geval is.”
“Als Star Wars-fan spreekt het thema me natuurlijk enorm aan. Maar zoals gezegd, het zit daarnaast enorm goed in elkaar. Het heeft een geweldige dynamiek. En het is natuurlijk altijd leuk om Chewbacca op tafel te leggen. Dan hoor je zijn geluid, bij wijze van spreken, al in je achterhoofd voorbij komen.”
Nummer 7 – Fit to Print
Fit to Print (White Goblin Games) – Ontwerper: Peter McPherson – Illustraties: Ian O’Toole – Spelers: 1 – 6 – Speeltijd: 15 – 30 minuten – Leeftijd: 10+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: klik hier
Patrick: “Stiekem had ik dit spel op mijn eigen lijst helemaal bovenaan geplaatst. Het is een real-time-tegellegspel, waarbij je als redacteur van de lokale krant het voorpaginanieuws moet vormgeven. Maar daarbij moet je wel rekening houden met een goede balans tussen positief en slechts nieuws, een goede verdeling van foto’s en tekstuele inhoud en uiteraard ook de advertentie-inkomsten.”
“Je hebt in feite drie soorten tegels: advertenties, teksten en foto’s. En je mag in een ronde eerst die tegels pakken. Als je daarmee klaar bent dan ga je ze invullen in je krant. Dan moet je zorgen dat de foto’s elkaar niet raken, teksten van hetzelfde type niet raken en dat alles mooi verdeeld is. Dan heb je drie ronden: de vrijdagkrant, zaterdagkrant en zondagkrant. En die worden elke ronde een stukje groter.”
“De speler die na de zondagkrant de minste advertentie-inkomsten heeft, die gaat failliet en doet niet eens mee met de eindtelling. Die advertenties leveren verder geen punten op, maar ze zijn dus wel belangrijk.”
“Fit to Print is een geweldig spel. Het staat bovenaan in mijn persoonlijk top 20 omdat het zo makkelijk wegspeelt. Iedereen heeft er plezier mee en krijgt er een lach van op zijn gezicht. Persoonlijk ben ik geen fan van real-time spellen, maar dit is echt een geweldig spel om te spelen.”
Nummer 6 – Forest Shuffle
Forest Shuffle (Lookout Spiele/Asmodee) – Ontwerper: Kosch – Illustraties: Toni Llobet, Judit Piella – Spelers: 2 – 5 – Speeltijd: 40 – 60 minuten – Leeftijd: 10+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: klik hier
Karsten: “Hier is eigenlijk al genoeg over gezegd. Je gaat je eigen bos ontwerpen. Of samenstellen is het betere woord. En het leuke bij dit spel is dat de kaarten dubbel zijn bedrukt. Daar staan dieren op, die je aan de linker- of de rechterkant van een boom kan plaatsen. Of er zitten bijvoorbeeld planten in of vogels die aan de boven- of onderkant kunnen.”
“Met al die kaarten kun je een motortje opbouwen. Als je zorgt dat je de vossen weet te spelen, dan is het handig als je ook een hoop konijnen in je bos hebt. Er zijn verschillende dieren die met elkaar samen mooie puntensalades in elkaar kunnen zitten.”
“Of het nu een familiespel of een expertspel is, daar durf ik me niet aan te wagen. Het is gewoon een geweldig spel.”
Dit spel gaat verder onder deze advertentie:
Nummer 5 – Mycelia
Mycelia (Ravensburger) – Ontwerper: Daniel Greiner – Illustraties: Justin Chan, Matt Paquette – Spelers: 1-4 – Speeltijd: 45 minuten – Leeftijd: 9+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: klik hier
Dave: “Mycelia is eigenlijk een ‘mijn-eerste-deckbuilder’. Je krijgt kaarten waarmee je dauwdruppeltjes, kleine blauwe dingetjes, mee kan verplaatsen. Met herfstblaadjes kan je nieuwe kaarten kopen, waar allemaal paddestoelen op staan. En die kaarten geven net weer betere acties.”
“Die kaarten moeten ervoor zorgen dat je de druppels allemaal naar een bepaalde bron krijgt op je bord. Die komen dan in een centraal punt te liggen en als dat vol is, dan krijgt iedereen er weer wat druppels bij.”
“De kracht van het spel is dat eigenlijk vrijwel iedereen mee kan doen, zelfs jonge kinderen. Maar daarnaast heeft het ook wat moeilijker kaarten, zodat het spel ook voor de wat oudere spelers interessant blijft.”
Nummer 4 – MLEM: Space Agency
MLEM: Space Academy (Asmodee) – Ontwerper: Reiner Knizia – Illustraties: Joanna Rzepecka – Spelers: 2-5 – Speeltijd: 30 – 60 minuten – Leeftijd: 8+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: klik hier
Karsten: “Dit spel komt regelmatig bij ons aan het einde van de avond op tafel. Bij dit spel moet je katstronauten, ja ik maak de grap gewoon, op een ruimteschip zetten en daarna probeer je met de dobbelstenen zo ver mogelijk in de ruimte te komen. En dan is het de bedoeling dat je net op tijd van boord gaat voordat het ruimteschip het begeeft.”
“Het is een typsich push-your-luck-spel, en dan op een heel toegankelijk instapniveau. Bij een spel als Can’t Stop ben je alleen met jezelf bezig, maar hier doe je het samen.”
“Ik speel dit spel regelmatig met vrienden, want je kunt elkaar ook lekker dwarszitten. Maar ook kan je dit met kinderen goed spelen.”
Nummer 3 – Lord of the Rings: Duel for Middle-earth
Lord of the Rings: Duel for Middle Earth (Repos Production) – Ontwerpers: Antoine Bauza, Bruno Cathala – Illustratoren: Vincent Dutrait – Spelers: 2 – Speeltijd: 30 – 45 minuten – Leeftijd: 10+ – Nederlands: ja
Patrick: “Is dit 7 Wonders Duel in een nieuw jasje of hebben ze er echt wat nieuws van gemaakt. Ik denk dat laatste.”
“Het is een goede verbetering van het origineel. Het mechanisme blijft grotendeels overeind. Spelers kunnen kaarten pakken in hun beurt, die openliggen. En op die manier ga je acties uitvoeren. Je kunt op drie manieren winnen, met de ring die wel of niet in de Doemberg komt, dominantie in Midden-Aarde en alle volkeren achter je krijgen.”
“Ik vond het echt verrassend leuk en dat terwijl ik zelf helemaal niet zoveel heb met Lord of the Rings. Het spel is ook vrij gestroomlijnd. Kijk naar de legers. Geen ingewikkelde regels, gewoon tegen elkaar uitwisselen en klaar. Het is een geweldig spel.”
Dit spel gaat verder onder deze advertentie:
Nummer 2 – Sky Team
Sky Team (999 Games) – Ontwerper: Luc Rémond – Illustraties: Eric Hibbeler, Adrien Rives – Spelers: 2 – Speeltijd: 15 minuten – Leeftijd: 12+ – Verkrijgbaar: Klik hier
Fabian: “Dit was mijn persoonlijke nummer één van het afgelopen jaar. In Sky Team ga je samen met een andere piloot proberen om een vliegtuig te laten landen.”
“Iedere speler dobbelt elke ronde wat dobbelstenen en die kan je inzetten om het vliegtuig te besturen. Zo kan je de motor harder of zachter laten draaien. Je kan naar links of naar rechts of je gaat je landingsgestel uitklappen. En de twist van het spel is dat je dat allemaal moet doen zonder communicatie.”
“Wat ik zo gigantisch knap van dit spel vind is dat je eigenlijk dobbelstenen aan het gooien bent, maar tegelijkertijd ook het gevoel krijgt dat je een vliegtuig aan het landen bent. Het spel is zo thematisch. Ik ben echt een groot fan van Sky Team.”
Nummer 1 – Faraway
Faraway (White Goblin Games) – Ontwerper: Johannes Groupy, Corentin Lebrat –Illustraties: Maxime Morin – Spelers: 2-6 – Speeltijd: 15 – 30 minuten – Leeftijd: 10+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: klik hier
Karsten: “Dit is dat spel waarbij je ‘andersom moet denken’. Je legt je kaarten neer en als ze dan gescoord worden, dan gebeurt dat van achter naar voren.”
“Het spel brengt je hersenen in een soort rare twist, omdat je dus eerst de kaarten neerlegt en daarna moet zorgen dat ze überhaupt scoren. En als je na de eerste kaart daarna een hogere kaart neerlegt, mag je ook een bonuskaartje neerleggen. Maar het probleem daarbij is, is dat bij de hogere kaarten er weer geen mogelijkheden zijn om bepaalde tekens te verzamelen, waardoor andere kaarten scoren.”
“Het heeft te maken met timing, als het gaat om de goede kaarten neerleggen. Dit spel is een kort spel dat ook voor de heavy gamers een bijzonder interessante twist heeft.”