Knarr (Bombyx) – Ontwerper: Thomas Dupont – Illustraties: Carrion Antoine – Spelers: 2 – 4 – Speeltijd: 30 minuten – Leeftijd: 8+ – Nederlands: nee – Verkrijgbaar: klik hier
Stel je vikingcrew samen en ga op reis en ga handelen. Het is een thema dat je wel vaker tegenkomt, maar in het geval van Knarr (een type schip dat werd gebruikt door de Noormannen) resulteert het in een pijlsnel spel waarbij je elke keer voor pittige keuzes wordt gesteld
Dit spel werd uitgebreid besproken in aflevering 39 van de Speloptafel podcast. Die vind je hier.
Doel: In Knarr is het de bedoeling om veertig punten te verzamelen. Die verzamel je met overzeese handel en een goede reputatie. Maar om die verre reizen mogelijk te maken heb je veel mensen nodig, terwijl een grote bemanning er juist voor zorgt dat je veel inkomsten krijgt.
Mechanismen: Set-collection, drafting
Werkwijze: Centraal in Knarr staan de Vikingkaarten. Daarvan kan je elke beurt er één toevoegen aan je ‘bemanning’. Je ontvangt dan meteen ook een bonus, zoals een punt, een reputatie, een rekruut (joker) of een handelsfiche.
Als het je eerste kaart is in deze kleur dan ontvang je alleen de beloning die bij deze kaart hoort. Maar als het bijvoorbeeld de derde rode kaart is, dan krijg je ook nog de beloning die bij alle andere kaarten hoort. Naarmate het spel dus vordert, wordt de stapel belongingen dus hoger en hoger.
De kleur van de kaart die je speelt, bepaalt ook welke nieuwe viking je op handen mag nemen. Dat hoeft niet persé dezelfde kleur te zijn.
Wat kan je dan met deze vikingen als ze eenmaal bij je bemanning horen? Bij het speelbord liggen ook zes bestemmingskaarten. Voor die bestemmingen moet je bepaalde vikingkaarten afleggen (blijkbaar overleven die Vikingen de reis niet allemaal). Er staat wel een beloning tegenover, die kan variëren van wat grondstoffen tot enorme hoeveelheden punten.
Dan is er ook nog een reputatiespoor. Naarmate je op het spoor vordert krijg je aan het begin van elke ronde wat punten. Dat begint met een kleine hoeveelheid, maar als je reputatie steeds beter wordt, ga je in no-time heel hard richting de veertig punten. Een andere optie is door handelsfiches op te geven, die beloningen opleveren, op basis van eerder vervulde bestemmingskaarten. En ook dat kan dus weer punten opleveren.
Componenten: Knarr komt in een schattig klein doosje (vakantieproof!) met daarin een bordje, wat houten markers en een flinke stapel kaarten. De art-work op de kaarten is indrukwekkend en straalt in alles de historische wereld van de Vikingen uit, inclusief runen-achtige letters.
Interactie: In feite is Knarr ook een race richting de 40 punten, waarbij je je tegenstander erg goed in de gaten moet houden. Als die eenmaal de eindsprint heeft ingezet, dan moet je heel snel in actie komen, anders is deze persoon vaak niet meer te houden.
Verder is er niet veel interactie. Natuurlijk kan je net een bepaalde Vikingkaart op het oog hebben of een bestemmingskaart, maar die rouleren zo snel dat meestal al snel weer een goede kandidaat voorbij komt.
Dit artikel gaat verder onder deze advertentie
Oordeel: Als je Knarr ergens mee moet vergelijken, dan is het wel met Splendor. Je verzamelt bepaalde kleuren (het thema is er echt grotendeels opgeplakt en in feite is het best wel een abstract spel) en probeert daarmee aan bepaalde eisen te voldoen en zo punten te halen.
Het grootste verschil is dat als je eenmaal op die manier de punten aan het binnenharken bent, je die kaarten ook weer moet inleveren. En dus begin je dan weer opnieuw, met als gevolg dat je dan bij het verzamelen van je nieuwe bemanningsleden veel minder inkomsten krijgt.
Maar je bent niet verplicht om al deze bestemmingen uit te voeren. Het spel heeft meerdere wegen die tot een overwinning kunnen leiden. Als je bijvoorbeeld drie rode kaarten hebt die ieder een punt opleveren, dan krijg je zeker drie punten erbij, als je er nog één aan toevoegt.
Het geeft het spel een bijzondere dynamiek met interessante keuzes. Zeker bij ervaren spelers kan het spel (met 2 spelers) in iets meer dan een kwartier gespeeld worden.
De veelzijdigheid, de geweldige artwork en de snelheid waarmee het spel gespeeld wordt, zorgt ervoor dat het een dikke voldoende krijgt.