Apiary (Stonemaier Games) – Ontwerper: Connie Vogelmann – Illustraties: Kwanchai Moriya – Spelers: 1 – 5 – Speeltijd: 60 – 90 minuten – Leeftijd: 14+ – Nederlands: nee – Verkrijgbaar: klik hier
In een verre, verre toekomst, waar de mensheid slechts een verre herinnering is, heeft een superintelligent bijenvolk de macht overgenomen. Ze hebben niet alleen de aarde, maar ook het melkwegstelsel en een groot deel van het universum onder hun controle.
Deze geëvolueerde bijen zwermen door de sterren, reizend van planeet naar planeet om waardevolle grondstoffen te verzamelen en te gebruiken voor de groei en versterking van hun koloniën. In Apiary leid jij één van deze machtige bijenkolonies, strijdend om jouw volk te laten uitgroeien tot de onbetwiste heersers van het universum.
Mechanismen: Worker placement, Resource management, Tile placement, Variable player powers
Doel: In Apiary beheer je 1 van de 20 bijenkolonies, een bijenkorf en een paar grondstoffen. Gedurende het spel zet je jouw bijen (werksters, ofwel ‘workers’) in om planeten te verkennen, grondstoffen te verzamelen en nieuwe technologieën te ontwikkelen als doel de meest florerende bijenkolonie te worden.
Werkwijze: Als onderdeel van de set-up krijgt iedere speler een eigen bijenkolonie en een van de 20 beschikbare facties. Elke factie heeft een unieke specialiteit die aan het begin van het spel richting geeft aan het doel van de speler. Daarnaast biedt de factie enkele grondstoffen en een aantal bijen (hierna: workers). Vanaf dat moment voert elke speler om de beurt één actie uit, waarbij het spel zonder vaste speelrondes doorloopt totdat alle winterslaapplekken gevuld zijn (hierover later meer).
De workers zijn rechthoekige miniatuurtjes, waarbij op elke zijde een cijfer van 1 t/m 4 staat. Deze cijfers vertegenwoordigen de kracht waarmee acties op het speelbord uitgevoerd kunnen worden. Elke beurt kun je kiezen uit twee acties: 1. Plaats een worker op het speelbord en voer de bijbehorende actie uit, of 2. Haal al je workers terug van het speelbord.
Bij het plaatsen van een worker kan de speler kiezen uit zes verschillende locaties: Explore, Advance, Grow, Research, Cave en Convert. De kracht van de worker bepaalt hoe sterk de actie is. Zo kan een worker met kracht 1 minder ver exploreren, terwijl een worker met kracht 4 bijvoorbeeld een tegel kan kopen uit de duurste rij. Alle acties zijn uiteindelijk gericht op het produceren van wax of honing, waarmee de bijenkolonie kan worden uitgebreid door het aanschaffen van punt tegels.
Maar hoe neemt de kracht van een worker dan toe? Dit gebeurt bij optie 2, het terughalen van workers. Alle teruggehaalde workers met een kracht van 3 of minder nemen in kracht toe. Workers kunnen echter ook in kracht toenemen als ze door een tegenstander van het bord worden gebumpt.
Is het een worker met kracht 4? Dan wordt deze teruggehaald naar de inactieve pool om later terug te kunnen komen als een worker met kracht 1. Ook wordt er dan een ‘winterslaap-token’ toegevoegd aan de ‘hibernation comb’. Zodra alle 15 plekken in deze hibernation-comb gevuld zijn, eindigt het spel.
Dit artikel gaat verder onder deze advertentie
Interactie: Hoewel Apiary zich richt op het optimaliseren van je eigen kolonie, biedt het spel voldoende ruimte voor interactie tussen spelers. Dit zit hem vooral in het bumping mechanisme, waarbij je niet enkel bezig met de keuze van de beste actie voor jezelf, maar ook met de keuze over de mogelijke worker die je hiermee van het speelbord bumpt en de krachtstoename als gevolg. Dit geeft een mooie twist op het worker-placement mechanisme.
Oordeel: Apiary blinkt uit in zijn creatieve thematiek en schitterende vormgeving en draagt enorm bij aan de aantrekkingskracht. Ook de variabiliteit aan facties, spelersbodjes en tegels maakt dat het spel keer op keer een andere ervaring geeft.
Het bumping mechanisme is een verfrissende twist op het worker-placement principe, waardoor het worker placement principe niet restrictief aanvoelt.
Een kleine kanttekening is dat de situatie op het speelbord na elke beurt zodanig kan veranderen, dat spelers pas aan het begin van hun volgende beurt hun vervolgkeuzes kunnen maken. Dit kan leiden tot langere wachttijden tussen beurten, wat niet voor elke spelersgroep even prettig is.