Let’s Go! To Japan (White Goblin Games) – Ontwerper: Josh Wood – Spelers: 1 – 5 – Speeltijd: 60 minuten – Leeftijd: 10+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: klik hier
Pak je koffers maar, want we vertrekken naar Japan! Het land van de eeuwenoude tradities, moderne popcultuur en de jaarlijkse kersenbloesems. Laat je betoveren door de futuristische stadsgezichten van Tokio en de vele serene tempels en heilige schrijnen die Kyoto rijk is.
Geniet van culinaire hoogstandjes en dompel jezelf onder in de gastvrije en respectvolle Japanse cultuur. Of je nu door de drukke straten van Shibuya loopt, ontspant in een traditionele onsen, of de rust vindt in een Japanse tuin, Japan biedt een unieke mix van ervaringen die je nergens anders zult vinden. In “Let’s Go! To Japan” maken we ons klaar voor een avontuur vol verrassingen en onvergetelijke momenten.
Let’s Go! To Japan werd besproken in aflevering 38 van de Speloptafel-podcast. Die vind je hier.
Mechanismen: Kaartdraften, Tableau bouwen, Set-collectie, Simultaneous Action Selection
Doel: In “Let’s Go! To Japan” plan je een zesdaagse reis naar Japan, waarbij je verschillende activiteiten in Tokio en Kyoto voorbereidt. De planning gebeurt door het draften en uitspelen van activiteitskaarten in je spelerstableau, waarbij er rekening gehouden dient te worden met het stressniveau, de onderlinge reisafstanden en natuurlijk je budget. De speler die hiermee de meeste punten heeft verdien, wint het spel.
Dit artikel gaat verder onder deze advertentie
Werkwijze: Aan het begin van elke speelronde trekken alle spelers één of meerdere activiteitkaarten van zowel de Tokio- als Kyoto-stapel. Activiteitkaarten die aansluiten op jouw planning, behoud je en speel je uit onder een dag in je spelerstableau. Alle overige kaarten worden doorgegeven aan je linker- of rechterbuurman.
Bij het uitspelen van activiteiten is alles geoorloofd (het is immers jouw droomvakantie). Maar om mee te doen voor de winst, is het handig om rekening te houden met verschillende vereisten. Een voorbeeld hiervan is de voorkeursactiviteit die als symbool boven elke dag wordt weergegeven. Heb je een natuuractiviteit en is het overeenkomstige symbool gelinkt aan de maandag? Dan speel je deze bij voorkeur uit op de maandag. Het combineren van soortgelijke symbolen geeft later in het spel voordelen, zoals het uitspelen van een extra activiteit of het verkrijgen van treinkaartjes.
Treinkaartjes? Ja, ook met de onderlinge reisafstanden tussen Tokio en Kyoto moet rekening worden gehouden. Iedere reisbeweging vereist een treinkaartje en voorkomt potentieel puntenverlies als je deze niet in het bezit hebt.
Tot slot moet er rekening worden gehouden met het ‘hoogtepunt van de dag’, wat op iedere activiteitkaart staat afgebeeld, maar enkel wordt gescoord op de laatst gespeelde activiteit. Voldoe je aan de vereisten die het hoogtepunt stelt? Dan krijg je wederom een aantal punten extra.
Het uitspelen van activiteiten is aanvankelijk niet lastig, maar naarmate de weekplanning volloopt, wordt het steeds lastiger om te voldoen aan de verschillende vereisten. Dat maakt het interessant, maar ook vatbaar voor het overpeinzen van keuzes.
Interactie: Spelers voeren acties gelijktijdig uit, waardoor het spel vlot en gemakkelijk wegspeelt. Een bijkomend gevolg hiervan is dat de onderlinge interactie vrij laag is. Dit maakt wel dat het spel goed schaalt voor meerdere spelersaantallen en zelfs de solovariant een gelijkwaardige spelervaring biedt.
Oordeel: “Let’s Go! To Japan” is een boeiende optimalisatiepuzzel die spelers in korte tijd een aangename en complete spelervaring biedt. De presentatie en het artwork zijn van uitzonderlijke kwaliteit, waarbij zelfs de spelinstructies (een reisgids) en het scoreformulier (een reisdagboek) volledig in de sfeer van het spel zijn geïntegreerd.
Dit zijn allemaal grote pluspunten van het spel. Er is echter een kanttekening met betrekking tot de herspeelbaarheid. Ondanks de vele activiteitkaarten en de mogelijke variatie, kan de spelervaring bij latere sessies enigszins repetitief aanvoelen. Maar als de kans zich voordoet om aan te schuiven bij een spel, zou ik het zeker aanraden!