Age of Innovation (White Goblin Games) – Ontwerper: Helge Ostertag – Illustraties: Alvaro Calvo Escudero – Spelers: 1-5 – Speeltijd: 40 minuten per speler – Leeftijd: 14+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: klik hier
Fabian vertelde over Cubitos in aflevering 30 van de Speloptafel-podcast. Die vind je hier.
De landschappen van Terra Mystica – een land hier ver vandaan – zijn van oudsher altijd zeer divers geweest. Van bossen, waar de meest kleurrijke diersoorten zich verschuilen, tot woestijnen die te warm en te droog zijn voor mensen, om langer dan een week te overleven. Van berglandschappen zo ver het oog rijkt, tot meren zo diep dat zelfs het licht de bodem niet bereikt. Deze landschappen worden sinds mensenheugenis bewoond door verschillende volkeren, ieder in hun eigen leefgebied. Maar het land wat ooit slechts enkele kleine nederzettingen telde, veranderd langzaam in een land met welvarende steden.
Doel: In Age of Innovation, Proberen spelers in 6 rondes meer punten te verdienen dan hun medespelers.
Mechanismen: Variabele spelerskrachten, Inkomen, rondebonussen.
Werkwijze: Aan het begin van elk spel selecteert iedere speler een factie waar het spel mee gespeeld wordt. Al deze facties hebben hun eigen manier van spelen en hebben hun eigen type terreintype waar ze op leven.
Elk van de 6 rondes begint met een inkomstenfase. Vervolgens voeren spelers na elkaar steeds 1 actie uit. Dit gaat net zo lang door totdat iedereen is gepast, waarna een einderondebonus wordt gescoord en de volgende ronde van start gaat.
Aan het einde van ronde 6 worden er nog eindspelbonussen toegekend aan spelers, waarna de speler met de meeste punten het spel wint.
Componenten: ‘Age of Innovation’ is een echte eurogame, en je zal dan ook veel hout en karton in de doos vinden, waarvan de kwaliteit wat mij betreft prima is. Het was echter geen overbodige luxe geweest als er een insert bij het spel was meegeleverd.
Interactie: Ik vind dat interactie niet de sterkste kant van het spel is, maar is wel degelijk aanwezig. Zo krijg je bonussen wanneer je naast andere spelers bouwt, probeer je andere spelers voor te blijven op verschillende sporen en probeer je tactisch te plannen wanneer je je beurt beëindigd.
Oordeel: De verschillende facties waar je aan het begin van elk spel een keuze uit moet maken geven veel diepgang aan het spel. Wat ik ook een sterke kant van het spel vind is dat doelen die je wilt bereiken vaak op meerdere manieren te halen zijn, wat ervoor zorgt dat het spel regelmatig als een aangename puzzel aanvoelt.
‘Age of Innovation’ is de opvolger van ‘Terra Mystica’. Het spel is echter in mijn ogen zo gelijk gebleven aan zijn voorganger, dat ik niet helemaal snap waarom ze dit niet gewoon Terra Mystica second edition hebben genoemd. Dat wil niet zeggen dat het een-op-een hetzelfde spel is. Er zijn een aantal elementen bijgekomen, zoals boeken als grondstof waarmee je innovatietegels kunt kopen, die je voordelen tijdens het spel geven, het spelersbordje is onder handen genomen en het speelbord heeft een grafische upgrade gekregen.
Het spel heeft bijna tot geen geluksfactor, waardoor het een zeer tactisch bordspel is. Voor mensen die van een echte uitdaging houden (ook solo) is dit een absolute aanrader.
Fabian vertelde over Cubitos in aflevering 30 van de Speloptafel-podcast. Die vind je hier.
Topspel! Graag meer reviews als deze. Tip: ook fijn als de reviewer in de podcast gewoon een verhaal vertelt ipv vragen beantwoordt van de presentator.
En ik wachtloop nog stiekem op de recensie van federation. Een favoriet van Dave heb ik begrepen. )of komt ie nog langszij de top 50?)