PRODUCENT: Explor8
MAKER: Dimitri Perrier, Matthieu Verdier
ILLUSTRATIES: Miguel Coimbra
NEDERLANDS: Nee
VERKRIJGBAAR: klik hier
Nee, we zijn niet alleen in het Universum. Sterker nog, er zijn nog veel meer beschavingen, vaak samengevoegd in bondgenootschappen, clubjes en federaties. Een van die federaties heeft nog wel plek voor een zesde lid, maar je bent niet de enige die aast op dat plekje. In vijf jaar probeer je op allerlei manier om bij de andere vijf leden in een goed boekje te komen.
De versie die je op de foto’s ziet is de retail-versie van Federation. Er is wel een upgrade-kit bijgekocht, zodat de kristallen niet langer van karton zijn en dat de ambassadeurs zijn vervangen door poker-chips.
DOEL: Bij Federation probeer je in vijf ronden je reputatie zo hoog mogelijk te krijgen. Dat doe je door te investeren in je relatie met de vijf planeten, die ieder ook iets opleveren. Centraal staat de senaat in het midden van het bord, waar elke ronde (jaar) gestemd wordt op een scoremogelijkheid. Je ambassadeurs kunnen de uitkomst van die stemming beïnvloeden. Aan het einde van het spel zijn voor alle afzonderlijke planeten nog punten te scoren, mits ze genoeg punten hebben verzameld om mee te doen.
MECHANISMEN: Meerderhedenspel, Worker-Placement.
WERKWIJZE: Je begint het spel met vier ambassadeurs. Die kan je inzetten op het senaatsbord, die allemaal een eigen actie voorstellen.
Met het ene bord ga je bijvoorbeeld naar de blauwe planeet en dan ga je daar weer een stap vooruit. Ga je naar de gele planeet, dan ga je daar een stap vooruit. Beide planeten leveren ook een eigen bonus op. De blauwe planeet zorgt ervoor dat je ambassadeurs een eenmalige bonus krijgen, terwijl op de gele handelsplaneet je goederen kan inwisselen.
Die ambassadeur is op twee manieren in te zetten. Aan de ene kant staan stemmen, die aan het einde van de ronde meetellen. Maar je kan ook de ambassadeur inzetten om te investeren in een project op een van de planeten. Dan tellen de stemmen niet mee, maar is de kans dat er aan het einde van het spel nog punten verdeeld gaan worden weer een stuk groter.
Aan het einde van elke ronde wordt een van de twee scoremogelijkheden aangewezen, op basis van de meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen.
Verder heb je de mogelijkheid om extra acties uit te voeren, de zogeheten missies. Maar in het begin van het spel zijn niet alle missies toegankelijk.
Aan het einde van het spel volgt er een bonus voor alle planeten waarin genoeg geïnvesteerd is. Punten worden verdeeld op basis de stappen die spelers op het spoor van die planeet gezet hebben.
COMPONENTEN: Federation is een spel dat je twee kanten op stuurt. Aan de ene kant is het kleurrijk, ziet het er vrolijk uit en spat het van de tafel. Aan de andere kant is het bord zo druk, dat het overweldigend overkomt.
In de luxe-uitvoering zijn de kristallen en de ambassadeur-pokerchips geweldig, maar zelfs in de retail-versie zijn de onderdelen meer dan prima. De kleine onderdeeltjes (de robotjes en missie-vinkjes) zijn wel een beetje priegelig, maar geven het spel net even een extra plusje.
MOEILIJKHEIDSGRAAD: Het is geen simpel spel en Federation ziet er heel ingewikkeld uit. Maar na twee ronden hebben de meeste veelspelers wel door hoe het in elkaar zit. Toch heeft het spel zoveel verbanden met elkaar (daar later meer over) dat het waarschijnlijk toch wel één of twee potjes duurt voordat een speler volledig ziet hoe het spel in elkaar zit.
HERSPEELBAARHEID: Het spel heeft een paar componenten die de herspeelbaarheid vergroten. Elke ronde veranderen de stemrondes, die ook elk spel in andere combinaties voorbij komen. Elke planeet heeft ook wat onderdelen, die elk spel anders zijn, zodat ook elk spel deels anders in elkaar zit.
INTERACTIE: De interactie bij dit spel is zo groot, dat alleen een ritje in de botsauto’s meer interactie heeft. Elke keuze heeft grote gevolgen voor de andere spelers. Een strategie heeft bij dit spel heeft eigenlijk nauwelijks zin, omdat je continu bezig bent om te anticiperen. Eigenlijk is dat ook de kracht van dit spel. Maar je moet er wel tegen kunnen om het steeds over een andere boeg te gooien.
OORDEEL: Federation heeft, en dat klinkt misschien gek, nog wel het meest weg van Clever, het dobbelspelletje waarbij elk besluit gevolgen heeft op andere vlakken. Een ambassadeur inzetten bij de ene planeet, zorgt ervoor dat de eindscore bij een andere planeet een stap dichterbij komt.
Je kan nooit gokken op één paard. Stel dat je het heel goed doet bij de groene robotplaneet, dan zullen alle andere spelers proberen te voorkomen dat het einde van het groene spoor niet bereikt wordt. Maar als je op alle planeten probeert vooruit te gaan, dan boek je te weinig vooruitgang om punten te scoren.
En dus is de grootste uitdaging bij het spel om een complete afgewogen tactiek op tafel te brengen. Maar daar zitten je concurrenten dwars.
Het feit dat elk besluit weer een reeks andere radartjes in beweging brengt is de absolute kracht van het spel. Je zit tot het einde van het spel op het puntje van je stoel. Mogelijk laat je tijdens het spel wat mogelijkheden liggen om punten te pakken, maar compenseer je dat weer ruimschoots aan het einde van het spel, tenzij anderen je genoeg hebben tegengewerkt.